.jpg)
Cupra Formentor 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE, Τιμή 26/03/2025: 54 990€
Cupra Formentor VZ 4DRIVE 333 PS: Ακόμα πιο δυνατό, ακόμα πιο ικανό
Το νέο VZ αποκτά πιο δυναμικό χαρακτήρα μέσα από νέα σχεδίαση και σπορ στοιχεία.
0-100 σε 4,9 δλ. χάρη σε 333 ίππους και τετρακίνηση, πισωκίνητο μέσω Drift Mode.
Πολυτελής χαρακτήρας και κορυφαία ποιότητα συναρμογής και υλικών, αν και δεν ξεχωρίζει σε ευρυχωρία.
Πλούσιος ο εξοπλισμός στην κορυφαία έκδοση του Formentor.
Δοκιμάζουμε και βαθμολογούμε το Cupra Formentor VZ 4DRIVE 333 PS.
Μέχρι και πριν λίγα χρόνια, η ονομασία Cupra συνόδευε τα «σκληροπυρηνικά» μοντέλα της Seat. Πλέον, το βαρύ αυτό όνομα έχει υιοθετήσει μία αυτόνομη μάρκα, που έχει αποδείξει επανειλημμένα πως έχει όλα όσα χρειάζεται ώστε να διεκδικήσει μερίδιο πωλήσεων και σεβασμό στην αγορά. Τα μοντέλα της ξεχωρίζουν, διατηρώντας τα ίδια χαρακτηριστικά με τα οποία μάθαμε την λέξη «Cupra». Δυναμική σχεδίαση, σπορ χαρακτήρας και υψηλές επιδόσεις. Όλα αυτά ενσαρκώνει το Formentor, το μικρομεσαίο SUV της φίρμας, που κέρδισε τις εντυπώσεις το 2018 και πλέον ανανεώθηκε, ώστε να παραμείνει «φρέσκο» στην αγορά. Έτσι, σημαντικές αλλαγές παρουσιάζει και η κορυφαία του έκδοση υψηλών επιδόσεων VZ 4DRIVE, στην οποία βρέθηκε στα χέρια μας για δοκιμή. Διαφορές οι οποίες διαπιστώνεται ότι δεν είναι απλά για το «φαίνεσθαι». Κατάφεραν, λοιπόν, οι υπεύθυνοι εξέλιξης να το κάνουν ακόμα καλύτερο;
Ξεκινώντας, ας μιλήσουμε για τις επιδόσεις του νέου Cupra Formentor VZ 4DRIVE, καθώς και τις εξελίξεις του μηχανικού του συνόλου, μιας και αυτά είναι που απασχολούν όσους ενδιαφέρονται για ένα αυτοκίνητο αντίστοιχης ιπποδύναμης και φιλοσοφίας. Για όσους δεν αρκούνταν στα 310 PS που απέδιδε η προηγούμενη έκδοσή του, ο υπερτροφοδοτούμενος δίλιτρος TSI αποδίδει πλέον 333 PS, αλλά και περισσότερη ροπή, η οποία αγγίζει τα 420 Nm για ένα αρκετά μεγάλο φάσμα στροφών. Το αποτέλεσμα; Πολύ απλά, το Formentor VZ αποτελεί το γρηγορότερο μικρομεσαίο SUV που έχουμε μετρήσει, εξαιρώντας τα ηλεκτρικά μοντέλα. Οι αλλαγές, όμως, δεν περιορίζονται μόνο σε μεγαλύτερα νούμερα, αλλά και σε ουσιαστικές προσθήκες που βελτιώνουν περαιτέρω την οδηγική εμπειρία όποιου τυχερού βρεθεί πίσω από το flat bottom τιμόνι του Formentor VZ. Οι πιο σημαντικές εντοπίζονται στον πίσω άξονα, με το πίσω διαφορικό να αποκτά δύο διαφορετικούς συμπλέκτες, έναν για κάθε τροχό, και ηλεκτροϋδραυλικό κατανομέα. Έτσι, προστίθεται άλλο ένα προφίλ οδήγησης, μεταξύ όσων ξέραμε, το Drift Mode, το οποίο είναι κατάλληλο γι ΄αυτό ακριβώς που μαρτυρά η ονομασία του.
Συνεχίζοντας, ας μιλήσουμε για τις αισθητικές παρεμβάσεις στο εξωτερικό του. Το νέο Formentor ξεχωρίζει από την προηγούμενη έκδοσή του αποκτώντας νέο πρόσωπο. Το μπροστινό μέρος είναι πιο «λείο» από αυτό που γνωρίζαμε, συμμορφωμένο με την νέα σχεδιαστική προσέγγιση των μοντέλων της Cupra, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι λιγότερο επιθετικό. Γι ΄αυτό, άλλωστε, η μάρκα παρομοιάζει την πρόσοψη τους με την «μύτη» του καρχαρία (skark nose). Έτσι, μοιάζει πιο αιχμηρό, με δυναμικά στοιχεία, όπως οι ανασχεδιασμένοι LED προβολείς, οι λειτουργικοί πλαϊνοί αεραγωγοί και ο «επιθετικής» σχεδίασης μπροστινός προφυλακτήρας. Στο πίσω μέρος, την παράσταση κλέβει το φωτιζόμενο έμβλημα της Cupra, στο κέντρο του μεγάλου φωτιστικού σώματος που εκτείνεται από άκρη ως άκρη, κάνοντας το μικρομεσαίο SUV να δείχνει ιδιαίτερα φαρδύ και επιβλητικό. Στον επιβλητικό χαρακτήρα συμβάλλουν και οι τέσσερις απολήξεις τις εξάτμισης, δύο σε κάθε μεριά, οι οποίες ελευθερώνουν μελωδικούς ήχους από έναν ισχυρό βενζινοκινητήρα. Δυστυχώς, έννοιες που ξεχνάμε και χαιρόμαστε να ξανασυναντάμε σε μοντέλο μαζικής παραγωγής.
Περνώντας στο εσωτερικό του, η γενική εικόνα δεν έχει αλλάξει. Και πάλι η φιλοσοφία σχεδίασής του είναι οδηγοκεντρική. Τον οδηγό και συνοδηγό καλωσορίζουν τα εντυπωσιακά bucket καθίσματα με ποιοτικές επενδύσεις και «μπόλικη» πλευρική στήριξη. Η αρχή που φαίνεται να ακολούθησαν οι σχεδιαστές της Cupra είναι να κρατήσουν ό,τι «δουλεύει» και να βελτιώσουν ό,τι προβληματίζει. Οι παρεμβάσεις έχουν επικεντρωθεί στην βελτίωση της εμπειρίας αλληλεπίδρασης του οδηγού με το αυτοκίνητο. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την βελτίωση της διαδραστικότητας της κεντρικής οθόνης, η οποία έχει μεγαλώσει και σε μέγεθος, φτάνοντας τις 12,9 ίντσες. Τα πλήκτρα κάτω από αυτήν είναι πλέον φωτιζόμενα για να μην τα ψάχνεις στο σκοτάδι και ο έλεγχος του κλιματισμού έχει μεταφερθεί στο κάτω μέρος της οθόνης. Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες δεν είναι οι καλύτεροι, αλλά αυτό είναι κάτι που αναμένεται από ένα κουπέ SUV που επικεντρώνεται στις επιδόσεις. Όσο για το πορτμπαγκάζ του, θα καταφέρει να φιλοξενήσει αρκετές αποσκευές για μία οικογένεια, απέχοντας όμως αρκετά από το μεγαλύτερο της κατηγορίας.
Ας δούμε τον επόμενο πίνακα που συνοψίζει τους κύριους τομείς αξιολόγησης αλλά και αναφέρει την συνολική βαθμολογία που κατάφερε να συγκεντρώσει το Cupra Formentor VZ 4DRIVE 333 PS.
Μάρκα/Μοντέλο | Cupra Formentor | Καλύτερα | Χειρότερα | ||
---|---|---|---|---|---|
Έκδοση μοντέλου | Cupra Formentor 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE 333 PS | ||||
Βαθμολογία | 77% | ||||
Κατηγορία μοντέλου | Μικρομεσαία SUV Βενζίνη | ||||
Ποια χρονιά βγήκε/άλλαξε το μοντέλοModel Year
|
2024 | ||||
Τι τεχνολογίας είναι ο κινητήραςΕίδος Κινητήρα
|
Βενζίνη | ||||
Χωρητικότητα κινητήρα σε κυβικά (εκατοστά)Κυβικά (κ.εκ.)
|
1984 | ||||
Η ισχύς του κινητήρα, τα άλογά τουΙπποδύναμη (PS)
|
333 | 333 | CUPRA FORMENTOR 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE 333ps | 136 | SUBARU CROSSTREK e-BOXER AWD 136ps |
Χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιοΚιβώτιο
|
Automatic | ||||
Πόσες ταχύτητες έχειΑριθμός σχέσεων
|
7 | ||||
Ποιοι τροχοί κινούν το αμάξωμαΚίνηση
|
4Χ4 | ||||
Με βαση τις μετρήσεις μαςΠραγματική μέση κατανάλωση (λτ./100 χλμ.)
|
13 | 9 | NISSAN QASHQAI 1.3 X-TRONIC 4WD 158ps | 13 | CUPRA FORMENTOR 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE 333ps |
Πόσα χιλιόμετρα διανύεις με ένα γεμάτο ρεζερβουάρ - Με βαση τις μετρήσεις μαςΑυτονομία σε ταξίδι (χλμ.)
|
640 | 873 | NISSAN QASHQAI 1.3 X-TRONIC 4WD 158ps | 640 | CUPRA FORMENTOR 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE 333ps |
Πόσος χώρος υπάρχει από τα γόνατα των πίσω επιβατών μέχρι την πλάτη του μπροστινού καθίσματος (για επιβάτη με 1,75 ύψος και 75 κιλά)Χώροι για γόνατα πίσω επιβατών (εκατοστά)
|
17,5 | 19 | CUPRA TERRAMAR 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE 265ps | ||
Χρειάζονται 45 εκατ. Για κάθε ενήλικο και 35 για κάθε παιδίΠλάτος πίσω καθίσματος (μέτρα)
|
1,34 | 1,4 | HYUNDAI KONA 1.6T 7DCT 4x4 MY25 170ps | 1,34 | CUPRA FORMENTOR 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE 333ps |
Εργοστασιακή χωρητικότητα πόρτ μπαγκάζ (λίτρα) | 420 | 602 | CUPRA TERRAMAR 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE 265ps | 315 | SUBARU CROSSTREK e-BOXER AWD 136ps |
Πόσα δλ. χρειάζονται για τα 100 χλμ./ώρα από στάσηΕπιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα (δλ.)
|
4,9 | 4,9 | CUPRA FORMENTOR 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE 333ps | 10 | MAZDA CX-5 2.5 e-Skyactiv 194 PS AUTO AWD 194ps |
Η μέγιστη ταχύτητα του αυτοκινήτουΤελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
|
250 | 250 | CUPRA FORMENTOR 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE 333ps | 195 | MAZDA CX-5 2.5 e-Skyactiv 194 PS AUTO AWD 194ps |
Φρένα από 100 χλμ/ώρα (μέτρα) | 35,3 | 34,6 | CUPRA TERRAMAR 2.0 TSI VZ DSG 4DRIVE 265ps | 39,2 | MAZDA CX-5 2.5 e-Skyactiv 194 PS AUTO AWD 194ps |
Εργοστασιακή εγγύησηΕγγύηση (χρόνια)
|
4 | 8 | SUBARU CROSSTREK e-BOXER AWD 136ps | ||
Τιμή καταλόγου αντιπροσωπείαςΤιμή
|
30.490 | KGM KORANDO 1.5T AUTO 4WD 163ps |
Αρχικά, το Cupra Formentor VZ κατάφερε να σημειώσει την βαθμολογία 77%. Αυτό δεν μας ανησυχεί καθόλου, δεδομένου πως το ποσοστό αυτό μειώνουν σημαντικά τα υψηλά νούμερα κατανάλωσης και οι «περιορισμένοι» για την κατηγορία χώροι του μοντέλου, συμβιβασμούς που διατίθεται να κάνει όποιος ενδιαφέρεται για ένα αυτοκίνητο αντίστοιχων επιδόσεων. Στο δια ταύτα, το Formentor VZ καταφέρνει να κάνει το 0-100 σε 4,9 δλ. Σε αυτό συμβάλλουν, πέρα από την μεγάλη ιπποδύναμη, το «αστραπιαίο» αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων DSG διπλού συμπλέκτη και το ικανό σύστημα τετρακίνησης που εξασφαλίζει καλή πρόσφυση κατά την εκκίνηση. Ακόμη, τα φρένα του, με μεγαλύτερους διάτρητους δίσκους στο μπροστινό μέρος, αποδεικνύονται αντάξια του συνόλου, καθώς ακινητοποιούν το SUV των 1.641 κιλών σε 35,5 μ. από ταχύτητα 100 χλμ./ώρα.
Στην άλλη όψη του νομίσματος, η μέση κατανάλωση που σημειώθηκε κατά την διάρκεια δοκιμών μας με ήπια οδήγηση ήταν στα 13 λτ./100 χλμ. Θα ήταν παράλογο όμως να περιμένει κανείς χαμηλότερα νούμερα από ένα αμιγώς βενζινοκίνητο και τετρακίνητο SUV 333 ίππων, και μάλλον η εξοικονόμηση καυσίμου σε μια τέτοια εφαρμογή έρχεται σε δεύτερη μοίρα.
Αυτό που πάντα παίζει ρόλο σε ένα μικρομεσαίο οικογενειακό SUV είναι οι χώροι του. Το Formentor VZ δεν εντυπωσιάζει στον συγκεκριμένο τομέα, καθώς ο ελεύθερος χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών (17.5 εκ.) βρίσκεται κοντά στην μέση τιμή για την κατηγορία, ενώ το πίσω κάθισμα φάρδους 1,34 μ. θεωρείται στενό σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Αντίστοιχα, το πορτμπαγκάζ, χωρητικότητας 420 λτ., θα χωρέσει αρκετές αποσκευές για μία οικογένεια, όμως απέχει κατά πολύ από το νούμερο ενός μικρομεσαίου SUV που ξεχωρίζει για την ευρυχωρία του. Πάντως, οι μικροί περιορισμοί άνεσης στο εσωτερικό του Formentor VZ αντισταθμίζονται από κορυφαία ποιότητα συναρμογής και υλικών, που απορρέουν μία αίσθηση πολυτέλειας.
Ας δούμε στις σελίδες που ακολουθούν τα αναλυτικά αποτελέσματα των μετρήσεων μας όσον αφορά τις επιδόσεις, τους χώρους και την πραγματική κατανάλωση του μοντέλου.
Σελ. 2 | Cupra Formentor. Τι βαθμό παίρνει σε κατανάλωση, χώρους, επιδόσεις, εγγυήσεις. |
Σελ. 3 | Cupra Formentor. Πόσο καλό είναι σε εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας. |