Πολλές είναι οι απορίες γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και μία από τις πιο μεγάλες αφορά τις βλάβες τους. Τελικά τι ζημιές «βγάζουν» τα ηλεκτρικά; Με κόστος μεταχειρισμένων γύρω, αλλά και κάτω από τις 10.000 ευρώ, αξίζει η αγορά τους;
Πλέον βλέπουμε όλο και πιο συχνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους ελληνικούς δρόμους, και μπορούμε να αγοράσουμε μεταχειρισμένα ηλεκτρικά που έχουν ξεπεράσει την πενταετία, και μερικά τείνουν να αγγίξουν τα 10 χρόνια από το έτος που παρουσιάστηκαν (λέγε με Opel Ampera). Πώς αντέχει η ηλεκτροκίνηση στο πέρασμα του χρόνου; Είναι αξιόπιστα για αγορά ως μεταχειρισμένα;
Μπαταρία: Σε 5 χρόνια έχει αποδοτικότητα 90%, σε 10 χρόνια 80%
Το πιο σημαντικό εξάρτημα των ηλεκτρικών οχημάτων είναι η μπαταρία που τροφοδοτεί με ενέργεια τον κινητήρα τους. Για αυτό το λόγο, πριν αγοράσουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, πρέπει να βεβαιωθούμε πως η μπαταρία βρίσκεται σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση. Δυστυχώς, με το πέρασμα των ετών και τους κύκλους φόρτισης-αποφόρτισης, η απόδοση και η χωρητικότητά τους μειώνεται. Κατά μέσο όρο, μία μπαταρία ηλεκτρικού οχήματος υποβαθμίζεται κατά 2% το χρόνο. Αν αυτό σας ακούγεται μικρό ποσοστό, σκεφτείτε πως μέσα σε 10 χρόνια, η απόδοση έχει «πέσει» στο 80%, μειώνοντας ουσιαστικά την αυτονομία του οχήματος. Αναλογιστείτε το πώς συμπεριφερόταν η μπαταρία του smartphone σας όταν αυτό ήταν καινούργιο, και πώς μετά από λίγα χρόνια, όπου μπορεί και να χρειαζόταν φόρτιση 2 φορές την ημέρα.
Βέβαια, όσο εξελίσσεται η τεχνολογία των μπαταριών, τόσο αναμένουμε να μειωθεί η πτώση απόδοσης.
Με 8.500 ευρώ παίρνεις Nissan Leaf, με 12.000 Renault Zoe, με 16.000 BMW i3, με 17.000 VW e-Golf
Η συνεχής εξέλιξη των μπαταριών έχει ως θετικό αποτέλεσμα την πτώση τιμών στα μεταχειρισμένα, κάνοντας πλέον προσιτά τα εν λόγω μοντέλα που κάποτε φάνταζαν πιο «εξωτικά». Πιο αναλυτικά, στην Ελλάδα η τιμή των Nissan Leaf ξεκινά από 8.500 ευρώ για την πρώτη γενιά. Το μοντέλο της Nissan έχει κατασκευαστεί ήδη περίπου μισό εκατομμύριο φορές, και από το τέλος του 2015, εκτός από την μπαταρία των 24 kWh, παρέχεται και με μπαταρία 30 kWh, που του χαρίζει αυτονομία άνω των 200 χιλιομέτρων έναντι των 145 με την πρώτη. Μέχρι το 2019, το Leaf ήταν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο, πριν του «πάρει» το στέμμα το Tesla Model 3.
Με 16.000 ευρώ μπορεί κανείς να αποκτήσει στην Ελλάδα μία BMW i3 από 2ο χέρι. Το μοντέλο είναι διαθέσιμο με 3 διαφορετικές μπαταρίες, χωρητικότητας 60, 94 και 120kWh, οι οποίες χαρίζουν τιμές αυτονομίας από 120 έως 250 χιλιόμετρα. Χάρη στη χρήση ανθρακονημάτων το αμάξωμα είναι ελαφρύ, κάνοντας το αυτοκίνητο ευχάριστο στην οδήγηση.
Τα ηλεκτροκίνητα VW Golf έγιναν ευρέως διαθέσιμα στην αγορά από το 2014, και πλέον μπορούμε να τα βρούμε ως μεταχειρισμένα με τιμή από 17.000 ευρώ. Μεταξύ 2014-2017, το μοντέλο είχε ισχύ 115 PS και εφοδιαζόταν με μία μπαταρία της Panasonic, χωρητικότητας 21,1 kWh που χάριζε αυτονομία 150 χιλιομέτρων. Το 2017 ακολούθησε η αναβαθμισμένη έκδοση των 136 ίππων, με μπαταρία 31,5 kWh της Samsung. Αυτά τα οχήματα μπορούν να κινηθούν για παραπάνω από 200 χιλιόμετρα με 1 φόρτιση.
Μπορεί μοντέλα όπως το Renault Zoe και το Opel Ampera να μην «ήρθαν» ποτέ επίσημα στην Ελλάδα, χάρη στην αγορά μεταχειρισμένων όμως έχουμε τη δυνατότητα να τα αποκτήσουμε και στη χώρα μας.
Το ηλεκτρικό Renault μπορεί να αγοραστεί στην Ελλάδα ως μεταχειρισμένο με τιμή από 12.000 ευρώ. Η έκδοση με τη μπαταρία χωρητικότητας 22 kWh έχει αυτονομία 100 χιλιόμετρα, ενώ αυτή με μπαταρία 43 kWh άνω των 300 χιλιομέτρων.
Το Opel Ampera κυκλοφόρησε από το 2011 έως το 2016. Στη χώρα μας τα μοντέλα που πωλούνται ως μεταχειρισμένα είναι λιγοστά, και έχουν μέσο τιμής 16.600 ευρώ. Λόγω της παλαιότερης τεχνολογίας, το αυτοκίνητο έχει ηλεκτρική αυτονομία 80 χιλιόμετρα.
Λίγα προβλήματα στα περιφερειακά, όχι στα μηχανολογικά
Εκτός από το ζήτημα της μπαταρίας, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν μαστίζονται από μεγάλα προβλήματα αξιοπιστίας.
Μετά από δοκιμή μακράς διαρκείας 100.000 χιλιομέτρων της Auto BILD, η BMW i3 παρουσίασε προβλήματα στα καλώδια φόρτισης, αρκετά εκ των οποίων ήταν ελαττωματικά. Επίσης, μετά από 5 χρόνια κυκλοφορίας, η χωρητικότητα της μπαταρίας είχε φτάσει στο 82%. Πρόβλημα επίσης παρουσιάστηκε και στα μπουζί του βενζινοκινητήρα-γεννήτριας ρεύματος.
Σχετικά με το Zoe, όπως αποδείχθηκε από τη δοκιμή μακράς διαρκείας ο κινητήρας και το σύστημα φόρτισης ήταν απροβλημάτιστα, και τα μόνα αρνητικά που θα μπορούσε να πει κάποιος είναι η ποιότητα των υλικών και η σκληρή ανάρτηση του μοντέλου.
Τα Tesla δεν πλήττονται από προβλήματα στους κινητήρες και τις μπαταρίες, και οι όποιες… παραφωνίες έχουν να κάνουν με την ποιότητα κατασκευής. Πιο συγκεκριμένα, έχουν προκύψει προβλήματα σχετικά με το άνοιγμα των θυρών, διάκενα που φαίνονται άσχημα, αεροδυναμικούς θορύβους και εισροή νερών στο εσωτερικό, πράγματα άσχετα με την ηλεκτροκίνηση.
Μερικά έχουν βενζινοκινητήρες που λειτουργούν ως γεννήτριες
Εκτός από το ηλεκτρικό μοτέρ, ορισμένα μοντέλα έχουν επίσης βενζινοκινητήρες, οι οποίοι «παίζουν» το ρόλο γεννήτριας ρεύματος και επεκτείνουν την αυτονομία (αγγλιστί «range extenders»). Οι τροχοί του οχήματος παίρνουν κίνηση αποκλειστικά από τον ηλεκτροκινητήρα, αφού τα θερμικά μοτέρ χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την παραγωγή ρεύματος.
Το Opel Ampera είναι εξοπλισμένο με ένα τέτοιο μοτέρ, χάρη στο οποίο η μικρή –λόγω παλιάς τεχνολογίας- αυτονομία μεταμορφώνεται από 80 σε 500 χιλιόμετρα.
Η BMW i3 διαθέτει επίσης επέκταση αυτονομίας στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Όπως βλέπουμε, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι τόσο ζημιάρικα όσο φοβόμαστε!
Σε 5 χρόνια η μπαταρία έχει το 90% της απόδοσής της, και σε 10 έχει το 80%.
Ένα μεταχειρισμένο Nissan Leaf έχει κόστος από 8.500 ευρώ, και ένα Renault Zoe δεύτερο χέρι ξεκινάει από 12.000 ευρώ!
Εσύ θα έπαιρνες μεταχειρισμένο ηλεκτρικό με κόστος γύρω στις 10.000 ευρώ;
Συμφωνείς; Κοινοποίησε το. Έχεις άλλη άποψη; Κάνε ένα σχόλιο.