autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Σύστημα Valvelift μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων. Τεχνολογία που υλοποιήθηκε χωρίς επιπλέον έκκεντρα και τη συναντάμε σε TFSI κινητήρες της γερμανικής εταιρείας.
2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Σύστημα Valvelift μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων. Τεχνολογία που υλοποιήθηκε χωρίς επιπλέον έκκεντρα και τη συναντάμε σε TFSI κινητήρες της γερμανικής εταιρείας.

Οι εκκεντροφόροι και ο μεταβλητός χρονισμός

4/12/2023

Πόσοι εκκεντροφόροι; 1 ή 2;


Η διάταξη που θα συναντήσουμε στην πλειονότητα των σύγχρονων κινητήρων είναι η «DOHC», που αποτελείται από δύο εκκεντροφόρους.

Η διάταξη που θα συναντήσουμε στην πλειονότητα των σύγχρονων κινητήρων είναι η «DOHC», που αποτελείται από δύο εκκεντροφόρους.

Η σημαντικότερη διαφορά σχετικά με τη διάταξη των βαλβίδων στους κινητήρες εσωτερικής καύσης εξαρτάται από το πλήθος των εκκεντροφόρων. Η πρώτη αρχιτεκτονική ονομάζεται «SOHC» από τη φράση Single OverHead Cam και σε αυτή την περίπτωση έχουμε έναν επικεφαλής εκκεντροφόρο άξονα ο οποίος αναλαμβάνει το άνοιγμα-κλείσιμο τόσο των βαλβίδων εισαγωγής, όσο και αυτών της εξαγωγής. Η διάταξη, όμως, που θα συναντήσουμε στην πλειονότητα των σύγχρονων κινητήρων δεν είναι άλλη από την «DOHC», η οποία προέρχεται από τη φράση Double OverHead Cam και αποτελείται από δύο εκκεντροφόρους. Ο ένας αναλαμβάνει το άνοιγμα-κλείσιμο των βαλβίδων εισαγωγής και ο δεύτερος το άνοιγμα-κλείσιμο των βαλβίδων εξαγωγής.
 
Ασφαλώς ένας κινητήρας που διαθέτει δύο εκκεντροφόρους συνηθίζεται να έχει περισσότερες βαλβίδες ανά κύλινδρο με αποτέλεσμα να υπερτερεί λόγω της βελτιωμένης ροής που συμβάλλει στην αύξηση της ισχύος και τη μείωση της κατανάλωσης. Επίσης, η εφαρμογή τεχνολογιών μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων είναι πιο εύκολη σε έναν κινητήρα με αρχιτεκτονική τύπου «DOHC».

Τι πρέπει να ξέρω για το μεταβλητό χρονισμό, το βύθισμα και την διάρκεια των βαλβίδων;

Ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της κίνησης των βαλβίδων είναι το βύθισμα και η χρονική διάρκεια ανοίγματος τους. Με τον πρώτο όρο αναφερόμαστε στη διαδρομή των βαλβίδων μέσα στον θάλαμο καύσης, ενώ με τον δεύτερο στη χρονική διάρκεια που οι βαλβίδες παραμένουν ανοιχτές. Όπως είναι λογικό, όταν οι στροφές του κινητήρα αυξάνονται, μπορεί το βύθισμα να παραμένει σταθερό, αλλά η διάρκεια του ανοίγματος μειώνεται αισθητά με αποτέλεσμα η επαρκής πλήρωση-εκκένωση του θαλάμου καύσης να μην είναι εφικτή. Τη λύση σε αυτό το πρόβλημα έδωσαν τα συστήματα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων (VVT), ανοίγοντας πρόωρα τις βαλβίδες εισαγωγής και κλείνοντας με καθυστέρηση τις βαλβίδες εξαγωγής. Πώς επιτυγχάνεται όμως κάτι τέτοιο;
 
Ο πιο συνηθισμένος τρόπος είναι η κατασκευή εκκεντροφόρου με ένα δεύτερο μεγαλύτερο έκκεντρο. Μετά από ένα όριο στροφών, η κίνηση της βαλβίδας γίνεται από το δεύτερο έκκεντρο, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το βύθισμα και η διάρκεια κίνησης της βαλβίδας. Οι κατασκευαστές πειραματίζονται αρκετά με τα συστήματα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων, με αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχουν πολλά και με διαφορετικό τρόπο λειτουργίας, όπως το σύστημα Valvelift της Audi, το Valvetronic της BMW και λοιπά.
 

Σελ.
1
Τι κάνουν οι βαλβίδες σε έναν κινητήρα;
Σελ.
2
Οι εκκεντροφόροι και ο μεταβλητός χρονισμός