Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos
Έχεις diesel αυτοκίνητο; Πρόσεχε τα λιπαντικά του

Έχεις diesel αυτοκίνητο; Πρόσεχε τα λιπαντικά του

Διαβάστηκε από 8902 αναγνώστες - 28/3/2022

Αν έχεις diesel αυτοκίνητο, πρέπει να προσέχεις τι λιπαντικά χρησιμοποιείς, αφού δεν είναι όλα κατάλληλα για πετρελαιοκινητήρες! Μάθε τα πάντα για αυτά, καθώς και για τη συμβολή που έχουν στη μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου.

Τα λιπαντικά κινητήρων ακολούθησαν κι αυτά την εξελικτική πορεία της τεχνολογίας του αυτοκινήτου και των κινητήρων diesel. Πλέον στις μέρες μας ένα λιπαντικό δε φτάνει μόνο να καλύπτει τις τεχνολογικές απαιτήσεις των σύγχρονων κινητήρων diesel, αλλά πρέπει να συμβάλλει στην οικονομία καυσίμου και στην μείωση των εκπομπών ρύπων. Θα πρέπει επίσης να είναι τελείως συμβατό με τις τεχνολογίες των φίλτρων DPF καθώς και να «παρακολουθεί» τις εξελίξεις των προδιαγραφών καυσαερίων EURO των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Κοινοποίησέ το »


Για να επιτύχουν λοιπόν όλα τα παραπάνω οι κατασκευαστές λιπαντικών χρησιμοποιούν διάφορους συνδυασμούς στοιχείων και υλικών, φόρμουλες, ενώ σχετικά πρόσφατα έχει εισαχθεί η ορολογία των λιπαντικών τεχνολογίας low SAPs, με την οποία περιγράφεται η νέα γενιά λιπαντικών που περιέχει χαμηλά ποσοστά θειικής τέφρας, φωσφόρου και θείου. Αυτά τα λιπαντικά αυξάνουν με την σειρά τους τη διάρκεια ζωής του φίλτρου σωματιδίων πετρελαίου και βελτιώνουν την οικονομία καυσίμου του αυτοκινήτου. 

Τι προσφέρουν τα λιπαντικά στους diesel κινητήρες;

Το λιπαντικό προστατεύει αποτελεσματικά τους κινητήρες από τις φθορές κάτω από συνθήκες λειτουργίας με μεγάλες διαφορές θερμοκρασιών.

Το λιπαντικό προστατεύει αποτελεσματικά τους κινητήρες από τις φθορές κάτω από συνθήκες λειτουργίας με μεγάλες διαφορές θερμοκρασιών.

Τα λιπαντικά είναι απαραίτητα για την λειτουργία και των κινητήρων diesel αφού οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται ανάμεσα στα κινούμενα μέρη, λόγω των τριβών είναι υπερβολικά υψηλές. Σε αυτό το σημείο ακριβώς υπεισέρχεται το λιπαντικό.

Η χρήση των λιπαντικών είναι αναγκαία για τη λειτουργία των μηχανών, αφού βασικός προορισμός τους είναι η μείωση της τριβής (άρα και της απώλειας έργου) και προστασία από τη φθορά των κινητών μερών. Σε ένα αυτοκίνητο, υπολογίζεται, ότι το 6% από την ενέργεια που αποδίδει το καύσιμο, καταναλώνεται σαν ενέργεια τριβών.

Οι ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας των πετρελαιοκινητήρων (υψηλή συμπίεση, το ίδιο το είδος του καυσίμου κτλ) απαιτούν λιπαντικά με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Το λιπαντικό για τους diesel κινητήρες έχει πολύ υψηλό δείκτη ιξώδους, που προστατεύει αποτελεσματικά τους κινητήρες από τις φθορές κάτω από τις πλέον ακραίες και δυσμενείς συνθήκες λειτουργίας, μεγάλες διαφορές θερμοκρασιών και πολύ μεγάλα διαστήματα αλλαγών.

Το χαμηλό σημείο pons (-40oC) καθιστά εύκολο το ξεκίνημα στις χαμηλές θερμοκρασίες (cold starting) μειώνοντας δραστικά τις φθορές των κρύων εκκινήσεων και το κτύπημα των βαλβίδων. Μάλιστα ανάλογα με την χώρα και τις κλιματολογικές συνθήκες χρειάζεται κατάλληλο λιπαντικό, που να ευνοεί την κρύα εκκίνηση και να παραμένει αποτελεσματικό στις υψηλές θερμοκρασίες.

Σημαντικές ιδιότητες των λιπαντικών για κινητήρες diesel

Τα λιπαντικά των κινητήρων πετρελαίου διαθέτουν ορισμένες ιδιότητες, ώστε να συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα, αλλά και για το σωστό ποιοτικό τους έλεγχο.

Τα λιπαντικά των κινητήρων πετρελαίου διαθέτουν ορισμένες ιδιότητες, ώστε να συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα, αλλά και για το σωστό ποιοτικό τους έλεγχο.

Πέρα από το δείκτη ιξώδους και την τεχνολογία low SAPS που αναλύθηκαν προηγουμένως τα λιπαντικά των κινητήρων πετρελαίου πρέπει να διαθέτουν ορισμένες ακόμα απαραίτητες ιδιότητες:

• Αρχικά πρέπει να έχουν αντοχή στην οξείδωση. Το λάδι λίπανσης όταν λειτουργεί ο κινητήρας δεν πρέπει να αλλάζει χημική σύσταση και κύρια δεν πρέπει να οξειδώνεται. Η οξείδωση του προέρχεται από την ύπαρξη διαφόρων χημικών ενώσεων μέσα σε αυτό. Οι ουσίες αυτές προκαλούν διάβρωση ή αποφλοίωση των μεταλλικών επιφανειών.
• Ακόμα μια ιδιότητα που πρέπει να διαθέτει το λάδι είναι να συγκρατεί τα αιωρούμενα σωματίδια μέσα στη μάζα του. Αυτά μπορεί να είναι είτε τα γρέζια των τριβόμενων επιφανειών είτε διάφορα κατάλοιπα της καύσης. Βέβαια από τη στιγμή που συγκρατεί αυτά τα σωματίδια, πρέπει κάποια στιγμή και να τα αποβάλλει, το οποίο επιτυγχάνεται στο φίλτρο, όπου και συγκρατούνται. Από αυτές τις ιδιότητες το λάδι μαυρίζει. Αν δεν μαυρίζει το λάδι μετά από ορισμένη χρήση, δημιουργεί υποψίες ότι αυτό δεν διαθέτει τις απαιτούμενες ιδιότητες καθαρισμού.
• Επιπλέον το λάδι πρέπει να αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται κατά τη λειτουργία των κινητήρων πετρελαίου. Με την υψηλή θερμοκρασία εξατμίζονται τα πτητικά συστατικά του και αναφλέγονται, το λάδι καίγεται, το πάχος της λιπαντικής μεμβράνης μειώνεται και οι μεταλλικές επιφάνειες φθείρονται. Όσο μεγαλύτερες είναι οι θερμοκρασίες ανάφλεξης, τόσο καλύτερης ποιότητας είναι το λιπαντικό.
• Μια ακόμα ιδιότητα των λιπαντικών είναι η ειδική θερμότητα τους η οποία χαρακτηρίζει την ψυκτική ικανότητα του λαδιού. Όσο μεγαλύτερη είναι η ειδική θερμότητά του, τόσο μεγαλύτερη είναι η ικανότητα του λαδιού να διώχνει τη θερμότητα από τις τριβόμενες επιφάνειες και να τη μεταφέρει στην ελαιολεκάνη (κάρτερ). Αυτή η ιδιότητα του λαδιού μάλιστα, βελτιώνεται με διάφορα χημικά πρόσθετα. Στους κινητήρες εσωτερικής καύσης , που ανήκουν και οι diesel φυσικά, το λιπαντικό είναι το κύριο μέσο απαγωγής της θερμότητας στο εσωτερικό των κινητήρων. Έχει αποδειχθεί ότι το κύκλωμα ψύξης απορροφά το 60% της παραγόμενης θερμότητας, ενώ το υπόλοιπο 40% απάγεται μέσω του λιπαντικού.
• Τέλος το ειδικό βάρος των λιπαντικών είναι, είναι το βάρος ορισμένου όγκου λαδιού σε σχέση με το βάρος ίσου όγκου νερού. Το ειδικό βάρος του λαδιού είναι περίπου 0,9.

Λιπαντικά για πετρελαιοκινητήρες EURO 4 - 5 - 6 και φίλτρο λαδιού

Οι σύγχρονοι Euro6 πετρελαιοκινητήρες θέλουν λιπαντικά με υψηλή αναλογία SAPs.

Οι σύγχρονοι Euro6 πετρελαιοκινητήρες θέλουν λιπαντικά με υψηλή αναλογία SAPs.

Στους πετρελαιοκινητήρες προδιαγραφών EURO 4-5-6 κατά κανόνα χρησιμοποιείται από τους κατασκευαστές λάδι κινητήρα προδιαγραφών ACEA C2 ή C3. Λάδι που ικανοποιεί αποκλειστικά τις προδιαγραφές ACEA A3/B4 έχει πολύ υψηλή αναλογία SAPS, με αποτέλεσμα μια αυξημένη συσσώρευση καταλοίπων καύσης στο φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου.

Αντίθετα, λιπαντικό που ικανοποιεί αποκλειστικά τις προδιαγραφές ACEA C1 έχει πολύ χαμηλή αναλογία SAPS, με αποτέλεσμα αυξημένη φθορά κινητήρα.


Ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι του κινητήρα είναι το φίλτρο λαδιού, το οποίο φροντίζει να «φιλτράρει» κάθε τι που «μολύνει» το λάδι. Βλέπετε στο σύστημα λίπανσης δεν πρέπει να περάσει κανενός είδους βρωμιά αν θέλετε να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο.

Προβλήματα επίσης μπορεί να προκαλέσει η ύπαρξη καυσίμου ή ψυκτικού στο λιπαντικό. Για αυτούς τους λόγους, πρέπει να γίνεται συχνά έλεγχος και αλλαγή του φίλτρου όταν χρειάζεται.

Το λιπαντικό και η σχέση του με το φίλτρο σωματιδίων DPF

Το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου συγκεντρώνει τα σωματίδια του πετρελαίου (αιθάλη) που εκπέμπονται από τα καυσαέρια του πετρελαιοκινητήρα.

Το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου συγκεντρώνει τα σωματίδια του πετρελαίου (αιθάλη) που εκπέμπονται από τα καυσαέρια του πετρελαιοκινητήρα.

Το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου είναι ένα φίλτρο, που βρίσκεται τοποθετημένο στο σύστημα εξαγωγής μετά τον κύριο καταλυτικό μετατροπέα, το οποίο συγκεντρώνει τα σωματίδια του πετρελαίου (αιθάλη) που εκπέμπονται από τα καυσαέρια του πετρελαιοκινητήρα.

Μετά από μία περίοδο το φίλτρο γεμίζει και είναι αναγκαίο να καούν τα σωματίδια αιθάλης (ΡΜ) που έχουν συσσωρευτεί για να αναγεννηθεί το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου. Τα συσσωρευμένα λοιπόν σωματίδια καίγονται μέσα από μια διαδικασία η οποία ονομάζεται αναγέννηση ή αναζωογόνηση του φίλτρου αιθάλης.

H συγκεκριμένη διαδικασία ονομάζεται παθητική, όταν τα σωματίδια αιθάλης καίγονται σε κανονικές συνθήκες οδήγησης χωρίς την επέμβαση της διαχείρισης του κινητήρα. Αντίθετα η ενεργητική αναζωογόνηση γίνεται με την αύξηση της θερμοκρασίας των καυσαερίων από τον εγκέφαλο ECU διαχείρισης του κινητήρα με μία σειρά ενεργειών. Η αύξηση της θερμοκρασίας επιτυγχάνεται με διάφορα μέσα, με κυριότερη τους επακόλουθους μεταψεκασμούς καυσίμου, όπου το άκαυστο καύσιμο πηγαίνει και καίγεται στον καταλύτη του οχήματος αυξάνοντας την θερμοκρασία των καυσαερίων για να καεί η αιθάλη.

H θερμοκρασία των καυσαερίων αυξάνει πάνω από τους 650 °C. Στην περίπτωση αυτή, το άκαυστο πετρέλαιο αναμειγνύεται με το λιπαντικό του κινητήρα το οποίο, ειδικά αν οι καταστάσεις ενεργητικής αναζωογόνησης είναι επαναλαμβανόμενες υφίσταται αραίωση.

Πώς γίνεται η ανάφλεξη στους πετρελαιοκινητήρες;

Στους κινητήρες diesel η ανάφλεξη του μίγματος γίνεται από την υψηλή θερμοκρασία του ήδη συμπιεσμένου αέρα με την ανάμιξη του με το πετρέλαιο.

Στους κινητήρες diesel η ανάφλεξη του μίγματος γίνεται από την υψηλή θερμοκρασία του ήδη συμπιεσμένου αέρα με την ανάμιξη του με το πετρέλαιο.

Η ανάφλεξη του μίγματος στους κινητήρες diesel, επιτυγχάνεται από την ανάμιξη του συμπιεσμένου αέρα, ο οποίος βρίσκεται σε υψηλή θερμοκρασία, με το πετρέλαιο, μέσα στο θάλαμο καύσης του κυλίνδρου. 


Στους σύγχρονους κινητήρες που διαθέτουν turbo μεταβλητής γεωμετρίας, η πίεση κατά τη φάση της συμπίεσης του αέρα, μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 200 bar με αποτέλεσμα η θερμοκρασία να αγγίζει τους 1.250 βαθμούς. Σε αυτή τη θερμοκρασία το πετρέλαιο που ψεκάζεται στους κυλίνδρους αναφλέγεται αυτόματα. 

Για αυτό το λόγο άλλωστε οι diesel κινητήρες είναι και πιο οικονομικοί. Επειδή το υψηλά συμπιεσμένο καύσιμο μίγμα, δίνει μεγαλύτερη πίεση-ώθηση στο κατέβασμα του πιστονιού, στοιχείο που προκαλεί την οικονομία καυσίμου.

Τι είναι δείκτης ιξώδους και low SAPS;

Κατά την αρχική εκκίνηση του κινητήρα πρέπει το λάδι να φτάνει αμέσως στις τριβόμενες επιφάνειες, ώστε να αποφεύγεται η επαφή των μεταλλικών επιφανειών.

Κατά την αρχική εκκίνηση του κινητήρα πρέπει το λάδι να φτάνει αμέσως στις τριβόμενες επιφάνειες, ώστε να αποφεύγεται η επαφή των μεταλλικών επιφανειών.

Το ιξώδες φανερώνει πόσο παχύρευστο είναι ένα λιπαντικό. Το ιξώδες του λαδιού πρέπει να μεταβάλλεται μέσα σε ορισμένα όρια, ανάλογα με τη μεταβολή της θερμοκρασίας. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί κατά την αρχική εκκίνηση του κινητήρα πρέπει το λάδι να φτάνει αμέσως στις τριβόμενες επιφάνειες.

Όταν όμως ο κινητήρας ζεσταθεί, το πάχος της μεμβράνης αυτής πρέπει να διατηρείται σταθερό, ώστε να αποφεύγεται η επαφή των μεταλλικών επιφανειών. Για τη μέτρηση του ιξώδους υπάρχουν διάφορες μονάδες. Μια μονάδα που είναι αποδεκτή απo όλες τις χώρες είναι το σεντιστόουκ (centistoke). Ένα λάδι έχει ιξώδες ένα σεντιστόουκ όταν η αντίσταση στη ροή του συμπεριφέρεται όπως το νερό σε θερμοκρασία 20°C.

Τα λιπαντικά low SAPS είναι τα πιο διαδεδομένα και έχουν σχεδιαστεί ώστε να είναι φιλικά με τα μοντέρνα συστήματα επεξεργασίας των καυσαερίων. Τα στοιχεία της θειικής τέφρας του φωσφόρου και του θείου που διαθέτουν στη σύστασή τους αυξάνουν την απόδοση λίπανσης του λιπαντικού του κινητήρα, με συνέπεια να συσσωρεύονται λιγότερα κατάλοιπα καύσης στο φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου, με αποτέλεσμα αυξημένη διάρκεια ζωής του φίλτρου σωματιδίων.

Τι προσφέρουν τα πρόσθετα λιπαντικών;

Για τη βελτίωση των ιδιοτήτων και της ποιότητας των λιπαντικών, υπάρχουν κάποιες χημικές βελτιωτικές, γνωστές σαν πρόσθετα.

Για τη βελτίωση των ιδιοτήτων και της ποιότητας των λιπαντικών, υπάρχουν κάποιες χημικές βελτιωτικές, γνωστές σαν πρόσθετα.

Για τη βελτίωση των ιδιοτήτων και της ποιότητας των λιπαντικών, υπάρχουν κάποιες χημικές βελτιωτικές, γνωστές σαν πρόσθετα. Τα κυριότερα είδη προσθέτων, είναι τα εξής:


Βελτιωτής Δείκτου Ιξώδους. Αποτελείται από μείγμα πολυμερών, που μειώνουν το βαθμό μεταβολής του ιξώδους, σε σχέση με τη θερμοκρασία. Το πρόσθετο αυτό είναι ανενεργό στις χαμηλές θερμοκρασίες, αλλά αυξάνει το ιξώδες του λιπαντικού στις υψηλότερες θερμοκρασίες, αντισταθμίζοντας έτσι τη φυσική τάση του λαδιού να γίνει πιο λεπτόρρευστο.
Απορρυπαντικά πρόσθετα. Χρησιμοποιούνται για να διατηρούν καθαρό τον κινητήρα, αποτρέποντας το σχηματισμό αποθέσεων.
Διασκορπιστές. Όπως και τα απορρυπαντικά πρόσθετα έχουν σα σκοπό να διατηρούν τον κινητήρα καθαρό, πράγμα που επιτυγχάνουν κρατώντας τις διάφορες ακαθαρσίες σε συνεχή αιώρηση.
Πρόσθετα κατά της φθοράς. Τα λιπαντικά μεγάλου ιξώδους προστατεύουν τους ολισθητήρες των εκκεντροφόρων από φθορά, αλλά αυτά τα πρόσθετα δημιουργούν επιπλέον ένα μικροσκοπικό χημικό στρώμα σε κάθε μία από τις τριβόμενες επιφάνειες αποτρέποντας την επαφή μετάλλου με μέταλλο.
Αντιοξειδωτικά πρόσθετα. Αποτρέπουν την οξείδωση του λιπαντικού.
Αντιδιαβρωτικά πρόσθετα. Μειώνουν τη δράση του νερού και των οξέων που σχηματίζονται μέσα στο λιπαντικό
Αντιαφρώδη πρόσθετα. Οι ταχύτητες με τις οποίες κινείται το λιπαντικό μέσα στον κινητήρα, αυξάνουν τις πιθανότητες να απορροφηθεί από το λάδι αέρας και να δημιουργηθεί αφρός, μειώνοντας έτσι δραστικά τις λιπαντικές του ιδιότητες.
• Πρόσθετα που αυξάνουν την αντοχή του φιλμ του λιπαντικού κάτω από μεγάλες θερμοκρασίες και πιέσεις.

Κάθε πότε και γιατί πρέπει να αλλάζουμε λάδια;

Η διάρκεια ζωής του κάθε λιπαντικού είναι ορισμένη και ορίζεται από τον κατασκευαστή του και στη συνέχεια από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου.

Η διάρκεια ζωής του κάθε λιπαντικού είναι ορισμένη και ορίζεται από τον κατασκευαστή του και στη συνέχεια από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου.

Στα νέας τεχνολογίας οχήματα χρησιμοποιούνται νέα συστήματα λίπανσης πλήρως ηλεκτρονικά ελεγχόμενα. Τα νέα αυτά συστήματα χρησιμοποιούν αντλία μεταβλητής παροχής λιπαντικού και ελεγχόμενο μεταβλητό σύστημα πίεσης λιπαντικού ανάλογα με το φορτίο.

Καθώς τα χιλιόμετρα μαζεύονται, το λάδι μαυρίζει και σταδιακά χάνει τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του, η κατανάλωση του αυτοκινήτου αυξάνεται, το ίδιο και οι εκπομπές ρύπων με αποτέλεσμα να χρειάζεται αντικατάσταση. Με άλλα λόγια, η διάρκεια ζωής του κάθε λιπαντικού είναι ορισμένη από τον κατασκευαστή του αλλά και από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου, ο οποίος γνωρίζει τις αντοχές και τις καταπονήσεις που δέχεται το μηχανικό σύνολο. 

Κοινοποίησέ το »

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις

Σχετικες επιχειρησεις