Διαβάζοντας τις ζάντες
Διαβάστηκε από 16235 αναγνώστες - 16/6/2016
Μπορεί μια ζάντα να μας φαίνεται ιδανική αισθητικά για το αυτοκίνητό μας, αλλά αυτό δε σημαίνει υποχρεωτικά ότι θα ταιριάζει... μηχανολογικά σε αυτό. Για να ξέρουμε το τι και πως, ας δούμε τι σημαίνουν τα στοιχεία κάθε ζάντας και πως μεταφράζονται αυτά στην πράξη.
Διάμετρος και πλάτος: Τα δύο πιο κύρια χαρακτηριστικά μιας ζάντας, και αυτά που αναφέρονται πρώτα. Εξίσου απλά όσο και η ονομασία τους, μας δίνουν τις διαστάσεις της ζάντας. Έτσι, μια ζάντα 5.5 x 14 έχει πλάτος 5.5 ίντσες και διάμετρο 14. Από αυτές τις διαστάσεις εξαρτάται το τι ελαστικά ταιριάζουν, και το εάν θα χωράει στους θόλους του αυτοκινήτου. Καλό είναι να μην αλλάζουμε τη συνολική διάμετρο των τροχών πάνω από 5% γιατί μετά αρχίζει να χάνει τη μπάλα το κοντέρ του αυτοκινήτου. Έτσι, όσο μεγαλύτερη σε διάμετρο ζάντα επιλέγουμε, τόσο πιο χαμηλού προφίλ ελαστικά πρέπει να τοποθετούμε.
Καρέ: Το καρέ μιας ζάντας μας υποδηλώνει τη διαγώνια απόσταση ανάμεσα στα κέντρα των οπών για τα μπουλόνια της ζάντας. Σε αυτοκίνητα με πέντε μπουλόνια δεν είναι μεν ακριβώς διαγώνιος, αλλά και πάλι μετριέται με τη νοητή γραμμή να περνά πάνω από το κεντρικό άνοιγμα της ζάντας. Με απλά λόγια, εάν η ζάντα έχει διαφορετικό καρέ από αυτό του αυτοκινήτου μας, απλά δε θα καταφέρει να δέσει σωστά. Και εάν καταφέρει κάποιος μάστορας να τη στριμώξει, το πιθανότερο είναι να κόψει κανένα μπουλόνι και να χάσουμε τον τροχό στο δρόμο, κάτι κινηματογραφικό μεν, καθόλου ασφαλές δε.
Offset: To offset μας πληροφορεί για την απόσταση ανάμεσα στο σημείο που δένει η ζάντα με την πλήμνη της ανάρτησης (τη βάση που βρίσκονται τα μπουλόνια) με το νοητό κατακόρυφο άξονα που διατρέχει το μέσο του πλάτους της ζάντας. Δεν προτείνεται να τοποθετούμε ζάντες με διαφορά πάνω από 5mm στο offset, καθώς πέραν του ότι αλλάζει η γεωμετρία της ανάρτησης, μπορεί τα ελαστικά να βρίσκουν είτε πάνω στην ανάρτηση είτε πάνω στο χείλος των θόλων με συνήθως καταστροφικά αποτελέσματα.