Θα μπορούσαμε να ενισχύσουμε τη ζωή της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού;
Φορτίζουμε όσο το δυνατόν πιο κοντά στην έναρξη του ταξιδιού
Αποφεύγουμε τις ταχείες αλλά και τις πολύωρες φορτίσεις, όπως και τις υψηλές θερμοκρασίες
Σέρβις μόνο για τα φρένα, προσοχή με την αμφίδρομη φόρτιση
Η πάροδος του χρόνου «γερνάει» τις μπαταρίες
Τα τελευταία έτη, τα μοντέλα με χαμηλούς ρύπους προωθούνται όλο και περισσότερο. Οι νέοι κανόνες και οι μεταρρυθμίσεις που προωθούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με γνώμονα τον μηδενισμό των ρύπων, φέρνει στο προσκήνιο «πράσινα» οχήματα, με κύριο πρωταγωνιστή τα ηλεκτρικά μοντέλα. Όπως κάθε τι φέρει μπαταρία, έτσι και αυτή που θα βρούμε σε ένα ηλεκτρικό όχημα, έχει συγκεκριμένη διάρκεια ζωής, η οποία, συνήθως μετράται με αριθμό χιλιομέτρων. Αδιαμφισβήτητα, η πάροδος του χρόνου φέρνει και τη σταδιακή απώλεια σε ισχύ και χωρητικότητα. Πώς θα γινόταν να επιτύχουμε μια… παράταση ζωής της μπαταρίας; Έχουμε να σας δώσουμε αρκετές συμβουλές για το συγκεκριμένο, ας δούμε τον οδηγό που ακολουθεί:
Φορτίζουμε όσο το δυνατόν πιο κοντά στην έναρξη του ταξιδιού
Ένας «άγραφος κανόνας» λέει πως όσο περισσότεροι είναι οι κύκλοι φόρτισης μιας μπαταρίας, τόσο πιο γρήγορα φτάνει στο γήρας της. Κατά συνέπεια, μια μεγαλύτερη μπαταρία θα διαρκέσει περισσότερο, διότι απαιτούνται λιγότεροι κύκλοι φόρτισης. Επίσης, εχθρός είναι και ο παράγοντας «χρόνος». Όσο παλαιότερη η μπαταρία, τόσο μικρότερη η χωρητικότητά της, ακόμη κι αν μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που δεν κυκλοφορεί. Σε μια μελέτη που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο RWTH του Aachen, μια πλήρως φορτισμένη μπαταρία είχε ήδη χάσει το 15% της αποθηκευτικής της ικανότητας έπειτα από 2 έτη, κατά τη διάρκεια των οποίων δεν χρησιμοποιήθηκε.
Από την άλλη, μια μπαταρία φορτισμένη στο 20%, σημείωση αμελητέα απώλεια χωρητικότητας για το ίδιο χρονικό διάστημα. Επομένως, όταν ετοιμάζεστε για μετακίνηση, προσπαθήστε να ολοκληρώσετε τη διαδικασία όσο το δυνατόν πιο κοντά στην εκκίνηση. Αν δεν χρησιμοποιείτε το αυτοκίνητο για ένα χρονικό διάστημα, φορτίστε μέχρι την μέση. Και μην ανησυχείτε για την απώλεια ενέργειας, διότι η μέση μπαταρία χάνει μόλις το 1% τη ενέργειάς – όταν ένα μοντέλο παραμένει ακούνητο - της κάθε μήνα.
Αποφεύγουμε τις ταχείες αλλά και τις πολύωρες φορτίσεις, όπως και τις υψηλές θερμοκρασίες
Ένας ακόμη εχθρός της μπαταρίας μας είναι και οι υψηλές θερμοκρασίες, φροντίζουμε να εξασφαλίζουμε μια δροσερή θέση πάρκινγκ του αυτοκινήτου μας. Ιδανικά, κρατήστε πως οι «αγαπημένες» θερμοκρασίας απόδοσης για το ηλεκτρικό σας μοντέλο είναι μεταξύ 15 και 25 βαθμών Κελσίου. Μιλώντας για υψηλές θερμοκρασίες, η λειτουργία της ταχείας φόρτισης, αν και εξοικονομεί χρόνο για τον χρήστη, αναπτύσσει υψηλές θερμοκρασίες στην μπαταρία, οι οποίες φθείρουν την ίδια. Η αυστριακή εταιρεία Aviloo, η οποία ειδικεύεται στην ανάλυση μεταχειρισμένων μπαταριών ηλεκτρικών μοντέλων, αναφέρει επιτάχυνση της γήρανσης μιας μπαταρίας ως και 17% μετά από συχνές ταχείες φορτίσεις.
Παραμένοντας στην κουβέντα περί φορτίσεων, μια μεγάλη διάρκεια φόρτισης, όπως από το 20% έως το 90%, είναι μια επίπονη διαδικασία για την μπαταρία του αυτοκινήτου μας, κάνοντάς την να «γεράσει» πιο γρήγορα. Προτιμήστε τα συχνά και σύντομα διαλείμματα φόρτισης και αποφεύγετε να φτάνετε το 100%. Ακόμη, πρέπει να κάνετε σημείωση το γεγονός ότι όπως με τους παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, έτσι και οι μπαταρίες φθείρονται από τις υψηλές ταχύτητες, καθώς ωθούνται στην κατανάλωση περισσότερης ενέργειας για να καλύψουν τις οδηγικές απαιτήσεις, οι οποίες αυξάνουν ραγδαία τις θερμοκρασίες. Παραμείνετε συνετοί και αποφύγετε τις συχνές επιταχύνσεις, πολύ περισσότερο όταν μιλάμε για κρύα μπαταρία.
Σέρβις μόνο για τα φρένα, προσοχή με την αμφίδρομη φόρτιση
Περνώντας στον τομέα του σέρβις, είναι εξαιρετικά σημαντικό να διατηρείτε μια συνέπεια στις επισκέψεις σας στους αρμόδιους, πράγμα που ασφαλώς δεν αφορά μόνο τα ηλεκτρικά μοντέλα. Ωστόσο, τα ηλεκτρικά έχουν ένα πλεονέκτημα σε σχέση με τα συμβατικά, καθώς δεν απαιτούν τακτική συντήρηση, χωρίς αυτό να σημαίνει πως πρέπει να «ξεχάσετε» την ύπαρξη των τεχνικών.
Έχουν κι αυτά τις ανάγκες τους για έλεγχο, σε σημεία όπως τα φρένα, τα τακάκια τους αλλά και το υγρό αυτών, τα οποία θέλουν επίβλεψη και πιθανότατα παρεμβάσεις. Σε σχέση με τους τύπους μπαταριών, αυτές ξεχωρίζουν σε φωσφορικό σίδηρο λιθίου και κοβάλτιο νικελίου-μαγγανίου λιθίου. Μην σας μπερδεύουν οι τίτλοι και οι ονομασίες, καθώς, αυτό που πρέπει να γνωρίζετε, είναι πως οι δεύτερες, είναι – σε γενικές γραμμές – φθηνότερες και πιο ανθεκτικές, αλλά με χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα. Τέλος, προσέξτε με τη διαδικασία της αμφίδρομης φόρτισης, καθώς, μπορεί μεν να σκέφτεστε την εξοικονόμηση ενέργειας και χρημάτων, εγκυμονεί όμως η προοπτική μείωσης της ζωή της μπαταρίας σας.
Σχολιάστε |