Η μπαταρία SALD θα έχει διάρκεια ζωής 1,6 εκατομμύρια χλμ
Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, οι «δυνατοί» παίχτες γύρω από την αυτονομία των ηλεκτρικών είναι οι μπαταρίες δύο εκατομμυρίων μιλίων του ερευνητή της Tesla, Jeff Dahn, οι μπαταρίες SALD, οι μπαταρίες ιόντων νατρίου και οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης. Όλες οι παραπάνω μπαταρίες δεν είναι κάποιο θαύμα της φύσης, αλλά έχουν έρθει μέσα από την τεχνική πρόοδο και εξέλιξη, σύμφωνα με τον καθηγητή Στερεάς Χημείας στο Ινστιτούτο Helmholtz του Ulm, Maximilian Fichtner.
Μάλιστα, ο Jeff Dahn έδωσε πρόσφατα μια συνέντευξη για το έργο του σε ένα διαδικτυακό συνέδριο που διοργανώθηκε από την εταιρεία ανάλυσης λογισμικού μπαταριών Twaice, όπου ανέφερε: «Ο στόχος μας είναι να σχεδιάσουμε μια μπαταρία που θα μπορεί να διανύσει 1,6 εκατομμύρια χιλιόμετρα χωρίς να χάσει σημαντικά σε απόδοση και χωρητικότητα». Ο Αμερικανός ερευνητής είχε παρουσιάσει νέα στοιχεία-κυψέλες μπαταριών τον Οκτώβριο του 2020 που μπορούν να διαχειριστούν περίπου 10.000 κύκλους φόρτισης. Για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με αυτονομία 350 χιλιομέτρων, αυτή η διάρκεια ζωής θα αντιστοιχεί παραπάνω από τρία εκατομμύρια χιλιόμετρα. Τα τρέχοντα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαχειρίζονται περίπου 2.500 κύκλους φόρτισης, κατά τους οποίους η χωρητικότητα συρρικνώνεται περίπου στο 70 με 80%.
Θετικά τα πρώτα αποτελέσματα, προβληματισμός το κόστος
Ένα άλλο πλεονέκτημα αυτών των SALD μπαταριών είναι ότι μπορούν εύκολα να χρησιμοποιηθούν ως συσκευές αποθήκευσης ενέργειας και, με έξυπνη δικτύωση, μπορούν να λύσουν το πρόβλημα φόρτισης και ενέργειας ταυτόχρονα. Ο Maximilian Fichtner μας διαφωτίζει σε αυτό το σημείο. «Οι προηγούμενες εξελίξεις του Jeff Dahn πήγαν προς την κατεύθυνση της παραγωγής των σωματιδίων σκόνης του υλικού αποθήκευσης ως τέλεια κρυσταλλικά σωματίδια, τα οποία επηρεάζονται λιγότερο από τον ηλεκτρολύτη. Αυτό σημαίνει ότι διαρκούν πολύ περισσότερο. Επιπλέον, είναι έτοιμος να προβεί σε μικρές αλλά στοχευμένες αλλαγές στη σύνθεση του υλικού για περαιτέρω σταθεροποίηση της μπαταρίας, κάτι το οποίο είναι εφικτό και με τις ήδη τεχνολογίες της Tesla δείχνει ότι είναι δυνατό» ανάφερε ο καθηγητής.Η τεχνολογία SALD (Spatial Atom Layer Deposition) είναι μια ιδέα που στοχεύει να μεταφέρει τις μπαταρίες σε ένα νέο επίπεδο. Ωστόσο, δεν πρόκειται για κάποιον επαναστατικό τύπο μπαταρίας, αλλά για βελτίωση των εξαρτημάτων. Πρόκειται λοιπόν για μια περαιτέρω ανάπτυξη των μπαταριών ιόντων λιθίου, στις οποίες τα στοιχεία είναι επικαλυμμένα με μια εξαιρετικά λεπτή ατομική επίστρωση, η οποία διευκολύνει σημαντικά τη ροή ιόντων μεταξύ της ανόδου και της καθόδου, βελτιώνοντας έτσι την ασφάλεια και τη μακροζωία. Η συχνά αναφερόμενη αυτονομία των 1000 χιλιόμετρων λογικά θα είναι εφικτή με αυτόν τον τρόπο, καθώς και η φόρτιση θα είναι σημαντικά ταχύτερη.
Ωστόσο, ο Maximilian Fichtner είναι δύσπιστος: «Πιστεύω ότι αυτή η τεχνική λύση μπορεί να έχει νόημα για τις μικρές μπαταρίες, καθώς το κόστος δεν είναι τόσο σημαντικό εκεί. Δεν μπορώ να φανταστώ τέτοιες μπαταρίες στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.»
Σελ. 1 | Τι μπαταρίες αναμένουμε στο μέλλον; |
Σελ. 2 | Η μπαταρία SALD θα έχει διάρκεια ζωής 1,6 εκατομμύρια χλμ |
Σελ. 3 | Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης υπόσχονται να λύσουν το πρόβλημα των δενδριτών. |
Σελ. 4 | Ετοιμάζεται μπαταρία ιόντων νατρίου που θα φορτίζει εξαιρετικά γρήγορα |