Όποιο κλειδί κι αν έχεις στα χέρια σου από τα επτά μοντέλα της δοκιμής μας, ένα είναι σίγουρο. Μόλις βάλεις μπροστά τον κινητήρα τους και χαράξεις την διαδρομή σου, το αποτέλεσμα είναι ένα. Χαμόγελο μέχρι τα αυτιά...
Κι αυτό είναι το μεγαλείο των υπό δοκιμή μοντέλων. Ότι μπορεί να μην κοστίζουν μια περιουσία, αλλά κατορθώνουν σε ένα πακέτο να συμπυκνώνουν μεγάλες δόσεις οδηγικής ευχαρίστησης. Τώρα, αν καταφέρνουν να είναι και value for money, ακόμα καλύτερα, ειδικά στις οικονομικές συγκυρίες που ζούμε.
Όλα είναι δρόμος
Είναι γεγονός πως, στις μέρες μας, τα αυτοκίνητα έχουν γίνει πιο overall. Τα περισσότερα της αγοράς κατορθώνουν να προσφέρουν επιδόσεις, με την οδική τους συμπεριφορά να είναι διττή. Δηλαδή, αν ο οδηγός αποφασίσει να κινηθεί σε χαλαρούς ρυθμούς, τότε θα απολαύσει αυξημένες δόσεις άνεσης. Αν πάλι θέλει να κινηθεί σβέλτα στην αγαπημένη του διαδρομή, τότε δεν θα υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα μιας και η προσφερόμενη οδική συμπεριφορά είναι σαφώς πιο τονισμένη συγκριτικά με τα μοντέλα προηγούμενων ετών.
Στην παρούσα όμως συγκριτική δοκιμή, τα μοντέλα είναι απλά δυναμίτες. Ο όρος σπορτίφ βρίσκει ανταπόκριση, μιας και συνδυάζουν εξαιρετικά υψηλές επιδόσεις με «πικάντικη» οδική συμπεριφορά.
Στο νήμα...
... το φοβερό είναι πως τα επτά αυτοκίνητα της δοκιμής μας, παρά τις όποιες μηχανολογικές διαφορές που ενδεχομένως να έχουν, στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς είναι αρκετά κοντά μεταξύ τους με το χάσμα που τα χωρίζει να είναι αρκετά μικρό. Αυτό είναι απόρροια της εξέλιξης των μηχανικών κάθε φίρμας, με αυτόν που επωφελείται περισσότερο, να είναι ο τελικός αγοραστής.
Αναμφίβολα, αυτό που ξεχωρίζει είναι το Skoda Fabia RS. Βλέπετε κατορθώνει από μόλις 1.400 κ.εκ. να ξεπηδούν 180 ίπποι, όπου με τα σφιχτά ελατήρια κι αμορτισέρ μπορούν και “περνάνε” άνετα και στο δρόμο. Σαφώς και δεν πρέπει να αμελούμε και το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό XDS που συνδυάζεται με το όχι πλήρως απενεργοποιούμενο ESP για να εξασφαλίσει ουδετερότητα σε κάθε είδους καμπή. Γι αυτό όσοι ονειρευόσασταν παιχνίδια με την ουρά της Fabia, απλά ξεχάστε τα. Το τιμόνι μπορεί να διαθέτει το απαιτούμενο βάρος, αλλά δεν είναι όσο κοφτερό απαιτεί ο τίτλος του σπορ μοντέλου που φέρει.
Κοφτερά!
Χαρακτηρίζεται το Suzuki Swift Sport με τους 136 ίππους, το οποίο πραγματικά χαίρεσαι να το οδηγείς. Οι κατέχοντες το σπορ μπορούν να απενεργοποιήσουν το ESP και να εκμεταλλευτούν στο έπακρο τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα του, εκμεταλλευόμενοι το στιβαρό πλαίσιο, το χαμηλό βάρος, το ευχάριστο δίδυμο επιλογέα – τιμονιού, αλλά και τα δυνατά φρένα. Το VW Polo στην έκδοση BlueGΤ, αναμφίβολα θα κερδίσει κι αυτό μια θέση στην καρδιά του παθιασμένου με την γρήγορη οδήγηση.
Οι 140 ίπποι που αποδίδει το 1.400άρι μοτέρ τεχνολογίας TSI, ξεπηδούν στο δρόμο ανάλογα με τις διαθέσεις του οδηγού του. Σε χαλαρούς ρυθμούς κίνησης, θα εκτιμηθεί η ανάρτηση που εξασφαλίζει αρκετή άνεση, η οποία όμως σε πιο γρήγορους ρυθμούς οδήγησης μεταμορφώνεται, προσφέροντας διασκέδαση, που του παρέχουν οι 140 ίπποι και το στιβαρό πλαίσιο. Βέβαια αν ο οδηγός επιμείνει στο γκάζι πάνω στην στροφή, τότε μικρές δόσεις υποστροφής θα δηλώσουν παρών, χωρίς όμως να τρομάζουν.
Η μικρή premium Alfa Romeo MiTo, με τους 135 ίππους της, δικαιώνει τον τίτλο που της, ως ένα από τα μικρά σπορτίφ μοντέλα της κατηγορίας της, εκμεταλλευόμενη από τη μια την πολύ καλή ρύθμιση της ανάρτησης, αλλά και από την άλλη την ύπαρξη του συστήματος D.N.A. Στη θέση Dynamic, η MiTo δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να διαγράψει σβέλτα μια διαδρομή με συνεχείς κλειστές στροφές, χωρίς να εμφανίσει "ενοχλητικές" υποστροφικές τάσεις.
Και τα μικρομεσαία έχουν ψυχή
Και μάλιστα αρκετή. Στην περίπτωση του Ford Focus, η προσθήκη του 1.000άρη Ecoboost κινητήρα, πέρα από τον τομέα των επιδόσεων, έχει συνδράμει αρκετά και στην οδική συμπεριφορά του μοντέλου, μιας κι επιβαρύνει τον εμπρόσθιο άξονα κατά 30 λιγότερα κιλά συγκριτικά με τον 1.600άρη Ti-VCT. Έτσι, το Focus δείχνει πολύ υπάκουο στον εμπρόσθιο άξονα, όσον αφορά στο turn –in, στην ακρίβεια και στο feedback από το ηλεκτρικό του τιμόνι. Παράλληλα, το σύστημα torque vectoring, που φρενάρει τον εσωτερικό τροχό στη στροφή, δίνει μία πάρα πολύ ομαλή έκβαση στις αντιδράσεις του πίσω άξονα πολλαπλών συνδέσμων, ο οποίος, έτσι κι αλλιώς, συμπεριφέρεται πολύ ώριμα σε όλες τις περιστάσεις.
«Σταθερή» Γαλλική αξία – Ιαπωνική σταθερότητα
Το Megane φέρει τα χαρακτηριστικά εκείνα για τα οποία έχουν αγαπηθεί τα γαλλικά αυτοκίνητα. Το γαλλικό hatchback κινείται με περισσή σβελτάδα, για τον όγκο του και στρίβει με την "αλαζονεία" ενός upper class μοντέλου, εξασφαλίζοντας μια πολύ καλή ισορροπία ανάμεσα στην άνεση και τη σταθερότητα. Η ανάρτηση, με γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, χαρίζει στους επιβάτες άνετες μετακινήσεις, ενώ η έλλειψη υποστροφής και απώλειας πρόσφυσης ακόμα και στο όριο, ενισχύουν το αίσθημα της ασφάλειας.
Στους ίδιους ρυθμούς κινείται και το Civic. Το στιβαρό πλαίσιο συνδυάζεται με μια καλορυθμισμένη ανάρτηση, η οποία εστιάζει ισομερώς στην άνεση αλλά και στην σπορ οδική συμπεριφορά. Το τιμόνι “μιλάει” στον οδηγό, ενώ και το κιβώτιο ταχυτήτων θα δεχτεί όποια ταχύτητα κι αν επιλέξει ο χειριστής του χωρίς να σκαλώνει στις γρήγορες αλλαγές.
Επειδή το σωστό κάθισμα κάνει την διαφορά!
Όταν μιλάμε για σπορ αυτοκίνητα, εννοείται ότι είναι βασική προϋπόθεση να διαθέτουν σπορ καθίσματα, τα οποία θα «αγκαλιάζουν» σωστά το σώμα του οδηγού. Από τα μοντέλα της δοκιμής μας ξεχωρίσαμε 3, τα οποία λόγω των μπάκετ χαρακτηριστικών τους, ταιριάζουν γάντι με τον χαρακτήρα των μοντέλων στα οποία έχουν προσαρτηθεί.
Το κάθισμα του Suzuki Swift Sport, με τις κόκκινες ραφές, το λογότυπο Sport ραμμένο και τα πλαϊνά «μάγουλα», είναι αυτό που θα θελήσει ο σκληροπυρηνικός οδηγός. Σωστή πλευρική στήριξη, ενώ αγκαλιάζει ικανοποιητικά και τους ώμους.
Στο ίδιο μοτίβο που ορίζει ο δυνατός του κινητήρας, κινούνται και τα καθίσματα στο Fabia RS, με τα «πρησμένα» πλαϊνά των καθισμάτων θα σε βάλουν σε ιδέες.
Εξίσου καλά κουμπώνεις και στο κάθισμα του Polo BlueGT. Το εν λόγω κάθισμα κατορθώνει να συνδυάζει την άνεση με την πλευρική στήριξη χωρίς να κουράζει τον οδηγό ακόμα και στα πολύωρα ταξίδια.