Ο οργανισμός Euro NCAP χρησιμοποιεί "αστέρια" για να δηλώσει το επίπεδο ασφαλείας ενός οχήματος. Μια συνδυασμένη βαθμολόγηση δείχνει το επίπεδο προστασίας σε μια μετωπική και σε μια πλευρική σύγκρουση μαζί.
Η μετωπική σύγκρουση λαμβάνει χώρα στα 64 χλμ./ ώρα και το όχημα χτυπά ένα συμπαγές εμπόδιο το οποίο είναι σταθερό. Η πλευρική σύγκρουση λαμβάνει χώρα στα 50 χλμ./ ώρα.
Ένα βαγονέτο στο οποίο έχει εφαρμοστεί μια συμπαγής πρόσοψη ρυμουλκείται στην πλευρά του οχήματος που βρίσκεται η θέση του οδηγού για να γίνει προσομοίωση μιας πλευρικής σύγκρουσης.
Στα τεστ για την ασφάλεια των πεζών, γίνεται πιστή αντιγραφή ατυχημάτων που έχουν να κάνουν με πεζούς - ενήλικες ή παιδιά- και στα οποία οι συγκρούσεις λαμβάνουν χώρα στα 40 χλμ./ ώρα. Στο pole test, το όχημα που δοκιμάζεται, προωθείται πλαγίως με ταχύτητα 29 χλμ./ ώρα προς έναν άκαμπτο στύλο. Ο στύλος είναι σχετικά στενός και έτσι εισχωρεί κατά πολύ στην πλευρά του οχήματος.
Από τo 2008, υπάρχει ένας νέος τρόπος αξιολόγησης, ο οποίος στοχεύει σε μία πιο ακριβή καταγραφή των συνολικών επιδόσεων ασφαλείας του οχήματος.
Η βαθμολογία βασίζεται σε ένα συνολικό σκορ που συνδυάζει τα αποτελέσματα αξιολόγησης προστασίας των ενηλίκων κατά 50%, των παιδιών κατά 20%, των πεζών κατά 20%, ενώ το υπόλοιπο 10% προέρχεται από τη διαθεσιμότητα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας υποστήριξης οδηγού.
Αν ένα μοντέλο ξεπεράσει το 70%, τότε λαμβάνει 5 αστέρια. Όσον αφορά στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας υποστήριξης οδηγού, όπως το ESP (Έλεγχος Ευστάθειας Οχήματος) και τον ρυθμιζόμενο περιοριστή ταχύτητας, για να μπορούν να περιληφθούν, πρέπει να τοποθετούνται στον βασικό εξοπλισμό του 85% της ευρωπαϊκής γκάμας μοντέλων των 27 κρατών. Στη βαθμολογία ενηλίκων περιλαμβάνονται οι δοκιμές εμπρόσθιας σύγκρουσης, πλευρικής σύγκρουσης και προστέθηκε και αυτή της προστασίας αυχένα.
Τα καθίσματα και τα προσκέφαλα παίζουν το σημαντικότερο ρόλο για τους τραυματισμούς του αυχένα. Το EuroNCAP αξιολογεί τη γεωμετρία του προσκέφαλου συγκράτησης του κεφαλιού και τα καθίσματα, σε τρία διαφορετικά επίπεδα πρόσκρουσης (υψηλό, μεσαίο, χαμηλό).
Παθητική ασφάλεια - τι έχει αλλάξει;
Από τον Φεβρουάριο του 2009 έχουν ξεκινήσει νέες δοκιμές ασφαλείας με πιο αυστηρά κριτήρια από τις προηγούμενες.
Παράλληλα, εντάχθηκαν νέοι τομείς αξιολόγησης όπως αυτή των Συστημάτων ασφαλείας που ανεξαρτητοποιήθηκε των υπολοίπων, ενώ εντάχθηκαν και άλλες μετρήσεις όπως αυτή της επιβάρυνσης του αυχένα κατά τη διάρκεια της πρόσκρουσης. Στον τομέα της αξιολόγησης, η διάκριση με βάση τα γνωστά αστέρια του θεσμού, βασίζεται από το 2009 και μετά σε ένα συνολικό σκορ, που συνδυάζει κατά 50% τα αποτελέσματα από τα crash tests των ενηλίκων, κατά 20% των παιδιών, κατά 20% των πεζών και κατά το υπόλοιπο 10%, από τη διαθεσιμότητα των Συστημάτων ασφαλείας. Όποιο μοντέλο λάβει συνολικά το 70% της ανώτερης βαθμολογίας, τότε λαμβάνει τα 5 αστέρια.
Αυτή η επισήμανση είναι απαραίτητη για να γίνει κατανοητό πώς προκύπτει η διαφορετική βαθμολογία σε μοντέλα παλαιότερης γενιάς που έχουν αξιολογηθεί πριν το 2009, οπότε και άλλαξαν τα κριτήρια αξιολόγησης.