Ποιες οι διαφορές Υδραυλικού και Ηλεκτρικού τιμονιού?

Διαβάστηκε από 3788 αναγνώστες - 14/4/2020

Κάποτε για να κάνεις στρίψεις σε μία στροφή χρειαζόσουν... μπράτσα. Τώρα πια με την εξέλιξη της τεχνολογίας (και) στο σύστημα διεύθυνσης ακόμα και το μεγαλύτερο αυτοκίνητο στρίβει εύκολα και αβίαστα.

 
 
Αιτία; Τα υδραυλικά και τα ηλεκτρικά τιμόνια που έκαναν την οδήγηση να μοιάζει «παιχνιδάκι» και περιόρισαν ακόμα και τα ατυχήματα στο δρόμο καθώς προηγουμένως με το μηχανικό τιμόνι χρειαζόσουν 1-2 δευτερόλεπτα για να ολοκληρώσεις τη στροφή.
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν δύο τύπους διεύθυνσης πια. Ο λόγος για τα υδραυλικά αλλά και τα ηλεκτρικά τιμόνια. Ο κάθε τύπος επιτρέπει και διευκολύνει το στρίψιμο στον οδηγό η διαφορά μεταξύ τους έγκειται στην πηγή ενέργειας της υποβοήθησής τους.

Υδραυλικό σύστημα διεύθυνσης: Το υδραυλικό τιμόνι αποτελεί μία από τις πρώτες μορφές «διεύθυνσης» του οχήματος. Το σύστημα αυτό αποτελείται από εξαρτήματα όπως η αντλία, ο ιμάντας κίνησης καθώς επίσης και το υγρό του υδραυλικού τιμονιού. Όλα τα εξαρτήματα δουλεύουν για να δημιουργήσουν την υδραυλική ισχύ που χρειάζεται το τιμόνι για να γυρίσει σχετικά εύκολα αντλώντας ενέργεια από τον κινητήρα του οχήματος. Η περιστροφική αντλία πτερυγίων που περιέχεται στον κινητήρα παράγει υδραυλική πίεση την κατάλληλη στιγμή και έτσι κάθε φορά που γυρίζετε ή περιστρέφετε το τιμόνι η αντλία μέσω της πίεσης αυξάνει την ισχύ της δύναμης και περιστρέφει τον τροχό. Η πίεση αυξάνεται εξαιτίας του πρόσθετου υδραυλικού υγρού που εισάρχεται στον κύλινδρο από τις βαλβίδες. Μόλις αυτό συμβεί ο μηχανισμός διεύθυνσης δέχεται πίεση από τον κύλινδρο και προκαλεί την κίνηση των τροχών μαζί με το τιμόνι μειώνοντας παράλληλα τη δύναμη που χρειάζεται να ασκηθεί για την περιστροφή του.



Επόμενη μορφή της υδραυλικής υποβοήθησης αποτελεί η ηλεκτρο-υδραυλική η οποία διαφέρει από την υδραυλική μόνο στο ότι δεν αντλεί την κινητική της ενέργεια μέσω του ιμάντα από τον κινητήρα αλλά τροφοδοτείται με ηλεκτρική ενέργεια.

Ηλεκτρικό τιμόνι: Το EPS (Electrically Power Steering) είναι το επόμενο βήμα της υποβοήθησης και βασίζεται αμιγώς στην ηλεκτρική ενέργεια. Η λειτουργία του βασίζεται σε αισθητήρες που βρίσκονται στην κολώνα του τιμονιού «ενημερώνονται» για τον έλεγχο του οχήματος από τον οδηγό και μεταφέρουν το μήνυμα στη μονάδα ελέγχου του οχήματος. Ο «εγκέφαλος» αυτός αξιολογεί τα δεδομένα όπως η ροπή που βάζει ο οδηγός, η ταχύτητα και η θέση του τιμονιού και θέτει σε δράση τον ηλεκτρικό κινητήρα της κρεμαγιέρας (ενδέχεται να βρίσκεται και στην κολώνα του τιμονιού) και φροντίζει για το στρίψιμο των τροχών.
 
Συμπέρασμα
Αν αναρωτιέστε ποιος τύπος υποβοήθησης είναι καλύτερος τότε η απάντηση που θα σας έδινε ο κατασκευαστής ή κάποιος ειδικός είναι φυσικά ο ηλεκτρικός. Η κατά πολύ απλούστερη λειτουργία και οι λιγότεροι παράγοντες που εμπλέκονται στη διεύθυνση του οχήματος το καθιστούν την καλύτερη επιλογή. Σε αυτό αξίζει να προστεθεί πως οι πολλοί και πολύπλοκοι παράγοντες που εμπλέκονται στο υδραυλικό σύστημα διεύθυνσης το καθιστούν και πιο επισφαλές ως προς την πιθανότητα βλάβης. Πέρα από αυτό αξίζει να αναφέρουμε πως το υδραυλικό τιμόνι χρησιμοποιεί κατά 90% περισσότερη ενέργεια από τον κινητήρα συγκρίσει με το ηλεκτρικό.
 

Σχετικες Ειδησεις