Ηλεκτρικό turbo και μεταβλητής γεωμετρίας
Όπως ήδη γνωρίζουμε, μία μεγάλη γκάμα μοντέλων της αγοράς έχουν πλέον εξηλεκτριστεί και προσφέρονται ως ήπια υβριδικά. Όσο παράξενο κι αν ακούγεται, ο εξηλεκτρισμός έχει συμβάλλει στην εξάλειψη του «turbo lag» και η αιτία ονομάζεται ηλεκτρικό turbo. Τρανό παράδειγμα αυτό του Audi SQ7, όπου ένας ηλεκτρικός κομπρέσορας αναλαμβάνει την περιστροφή της τουρμπίνας στις χαμηλές στροφές λειτουργία τους κινητήρα. Το ηλεκτρικό μοτέρ τροφοδοτείται από το κύκλωμα 48V, ενώ καθώς αυξάνονται οι στροφές αναλαμβάνουν δράση τα μηχανικά συστήματα υπερπλήρωσης. Έτσι, ο κινητήρας γίνεται ιδιαίτερα γραμμικός σε όλο το φάσμα των στροφών και τα φαινόμενα υστέρησης λάμπουν διά της απουσίας τους.
Τέλος, αξιοσημείωτη τεχνολογία που οδήγησε στην εξάλειψη του «turbo-lag» είναι και το σύστημα υπερπλήρωσης μεταβλητής γεωμετρίας, γνωστό και ως VTG (Variable Turbine Geometry). Στα «εφηβικά» της χρόνια, η εν λόγω τεχνολογία εφαρμόστηκε κυρίως σε κινητήρες πετρελαίου, πλέον όμως τη συναντάμε και σε μοτέρ βενζίνης. Πρόκειται για ένα turbo που ουσιαστικά λειτουργεί σαν δύο διαφορετικά, αφού η διάμετρος της φτερωτής μεταβάλλεται ανάλογα με τις στροφές λειτουργίας. Αναλυτικότερα, τα πρόσθετα πτερύγια είναι κλειστά στις χαμηλές στροφές ώστε η περιστροφή της φτερωτής να γίνεται εύκολα, ενώ καθώς αυξάνονται οι στροφές και η ροή των καυσαερίων, ανοίγουν τα πτερύγια και ουσιαστικά έχουμε ένα turbo που λειτουργεί όπως τα αντίστοιχα μεγαλύτερα. Το video που ακολουθεί είναι ιδιαίτερα κατατοπιστικό και θα βοηθήσει να κατανοήσετε τον τρόπο λειτουργίας του ακόμα καλύτερα.
Σελ. 1 | Ξέρεις τι είναι το «turbo lag»; |
Σελ. 2 | Η λύση των Twin-Scroll και Twin-Turbo |
Σελ. 3 | Ηλεκτρικό turbo και μεταβλητής γεωμετρίας |