Ακραία εμφάνιση και λειτουργικότητα
2) BMW E9 3.0 CSL (1973)
Το περίφημο «batmobile» της BMW, βασιζόταν στην κομψότατη E9 και εξελίχθηκε με σκοπό να συμμετάσχει στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Τουρισμού. Τα μοντέλα που πωλήθηκαν με σκοπό να ομολογκαριστεί το αγωνιστικό είχαν ένα μεγάλο spoiler στον μπροστά προφυλακτήρα, πτερύγια κατά μήκος των εμπρός φτερών, εκατέρωθεν του καπό, μια μεγάλη αεροτομή στο πίσω παρμπρίζ και άλλη μια τεράστια στο πίσω καπό, αυξάνοντας την ευστάθεια του γρήγορου BMW.
Στη Γερμανία η πίσω φτερούγα ήταν παράνομη για κυκλοφορία στο δρόμο, επομένως τα CSL μοντέλα δεν τις είχαν τοποθετημένες. Οι εν λόγω αεροτομές ήταν στο χώρο αποσκευών για να τις βάλουν οι ιδιοκτήτες μόνοι τους μετά…
3) Porsche 911 (1974)
Η λατρεμένη whale tail, ή αλλιώς «ουρά της φάλαινας», εμφανίστηκε στην Porsche 911 RS 3.0 και αμέσως μετά στην Turbo, με ελαφριά διαφοροποίηση προκειμένου να χωράει το μεγάλο intercooler από κάτω.
Ο συγκεκριμένος τύπος αεροτομής χαμηλώνει τον συντελεστή αεροδυναμικής αντίστασης αλλά ταυτόχρονα αυξάνει και την κατακόρυφη δύναμη που ασκεί ο αέρας στο αυτοκίνητο, κάνοντάς την από τις ιδανικότερες εφαρμογές για sport κατασκευές.
Στις 911 φορέθηκε αυστηρά για λόγους αεροδυναμικής αλλά και μεγαλύτερης ψύξης του κινητήρα, αλλά στα μάτια μας αποτελεί από τις πιο εμβληματικές φτερούγες που έχουμε δει ποτέ.
Τη δεκαετία του 1990 η whale tail της Porsche αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τους Ιάπωνες aftermarket κατασκευαστές, οι οποίοι δημιούργησαν την περίφημη «wangan style» αεροτομή, μια φτερούγα που τοποθετήθηκε στα αυτοκίνητα που είχαν βελτιωθεί με στόχο την επίτευξη υψηλών ταχυτήτων, αν και η υπερβολικά cool εμφάνισή της αποτελούσε από μόνη της λόγο για να τη βάλει κανείς.
4) Ford Escort RS2000 (1976)
Ίσως το πιο διακριτικό και παράλληλα ποθητό λαστιχένιο κομματάκι, το spoiler του Ford Escort RS2000 είχε μελετηθεί έπειτα από μακροχρόνια εμπειρία στα Rally, που δίδαξε στους σχεδιαστές της Ford πως αυτό το μικρό φρυδάκι μείωνε την αεροδυναμική άνωση στο πίσω μέρος, συμβάλλοντας στην μεγαλύτερη ευστάθεια του αγωνιστικού Escort.
Η λαστιχένια αεροτομούλα του Ford Escort RS2000, ίσως λόγω του διακριτικού της σχεδιασμού αγαπήθηκε ιδιαίτερα από τους κατόχους Escort και όχι μόνο, αφού για αρκετά χρόνια βρίσκαμε spoiler αντίστοιχου σχεδιασμού σε πολλά αυτοκίνητα.
5) Lamborghini Countach LP4000S (1978)
Πολλοί φίλοι της αυτοκίνησης προτιμούν τις πρώτες, πιο αγνές εκδόσεις της Lamborghini Countach, χωρίς τα υπερβολικά φτερά και φουσκώματα.
Παρόλα αυτά, η πρησμένη Countach LP4000S, καθώς και τα μοντέλα που ακολούθησαν, αποτελούσαν την επιτομή της ωμότητας και της υπερβολής, στοιχεία που όπως και να το κάνουμε, αρμόζουν σε supercars, πόσο μάλλον σε supercars εκείνης της εποχής.
Ο εκάστοτε ιδιοκτήτης της Lamborghini Countach μπορούσε εύκολα να αφαιρέσει ή να επανατοποθετήσει την τεράστια φτερούγα, αναλόγως τις ορέξεις του.
Με την αεροτομή στη θέση της, το εξωφρενικό supercar είχε μεγαλύτερη ευστάθεια, αλλά μικρότερη τελική ταχύτητα.
Υπερβολική ή όχι, τα αυτοκίνητα που κοσμούσαν τα παιδικά μας δωμάτια την είχαν τοποθετημένη.
6) Ford Sierra RS Cosworth (1985)
Μια αεροτομή τόσο εικονική, που έδωσε το χαϊδευτικό «φτερούγα» στο αυτοκίνητο που την είχε.
Ο λόγος φυσικά για το πολυαγαπημένο Ford Sierra RS Cosworth, το οποίο διέθετε την θρυλική αεροτομή προκειμένου να έχει υψηλή ευστάθεια όταν κινούταν με 240km/h.
Ο υπεύθυνος εξέλιξής του, Lothar Pinske, ζήτησε να του παραχωρηθεί πλήρης ελευθερία κινήσεων προκειμένου να προβεί σε όποιες αλλαγές ήταν απαραίτητες για να βελτιωθεί η ευστάθεια του πολεμικού Sierra στις υψηλές ταχύτητες, καθώς ο σχεδιασμός του απλού μοντέλου προκαλούσε σημαντική άνωση. Μετά από μελέτες, κατέληξε πως η λύση ήταν ένα μεγάλο φτερό τοποθετημένο ψηλά στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου.
Φυσικά η διοίκηση της Ford είχε αντιρρήσεις, αλλά από τη στιγμή που η συγκεκριμένη προσθήκη ήταν αναγκαία, δόθηκε η έγκριση, και έτσι πλέον μπορούμε να θαυμάζουμε ελεύθερα τη «φτερούγα» του πιο ωμού Sierra που κυκλοφόρησε στους δρόμους.
7) Ferrari F40 (1987)
Με τεράστιους NACA αεραγωγούς, διάφανο και διάτρητο καπάκι κινητήρα, twin turbo V8 μοτέρ με την έξοδο της wastegate να βγαίνει αναιδώς από τον πίσω προφυλακτήρα, η εξωφρενική Ferrari F40 δεν θα μπορούσε να έχει κάτι διακριτικό για αεροτομή.
Ο δημιουργός της, Leonardo Fioravanti, ήθελε από την αρχή η πίσω φτερούγα να αποτελεί μέρος του σχεδιασμού του αυτοκινήτου, και σκοπός του ήταν το αυτοκίνητο να έχει την αίσθηση του αγωνιστικού, ακόμα και όταν αυτό βρισκόταν παρκαρισμένο στα γκαράζ των τυχερών ιδιοκτητών του.
Αν σας δοθεί η ευκαιρία να δείτε από κοντά μια Ferrari F40, παρατηρήστε την πίσω αεροτομή. Επειδή το αυτοκίνητο είχε μελετηθεί με σκοπό το χαμηλό βάρος, το χρώμα του έπεφτε σε λεπτές στρώσεις, και έτσι φαίνεται από κάτω η πλέξη του ανθρακονήματος!
8) BMW E30 M3 Sport Evolution (1989)
Η κορυφαία έκδοση της πρώτης BMW M3, η M3 Sport Evolution είχε ορισμένες αναβαθμίσεις στο ήδη φουσκωμένο αμάξωμά της. Στον εμπρόσθιο προφυλακτήρα υπήρχε ένα ρυθμιζόμενο spoiler, ενώ η πίσω αεροτομή είχε ένα πτερύγιο, το οποίο ήταν και αυτό ρυθμιζόμενο σε 3 θέσεις, ανάλογα το μέγεθος της κάθετη δύναμη επιθυμούσε να προσθέσει ο εκάστοτε ιδιοκτήτης και τη χρήση που θα του έκανε.
Το πρόσθετο αυτό ρυθμιζόταν με βάση τις απαιτήσεις τις κάθε πίστας (πχ. κλειστές ή ανοιχτές στροφές, με υψηλή ή μεσαία ταχύτητα), και εξελίχθηκε με σκοπό την περαιτέρω βελτίωση της αγωνιστικής M3 E30 στις πίστες, όπου το μοντέλο ανταγωνιζόταν το Ford Sierra RS500.
Το πτερύγιο, ανάλογα με τη θέση του, ήταν από πολύ διακριτικό έως εντελώς αγενέστατο.
Μιλάμε για τα τέλη του 80 και την πιο ανόθευτη M3 εξάλλου.
Σελ. 1 | Οι πιο εμβληματικές αεροτομές που γνωρίσαμε |
Σελ. 2 | Ακραία εμφάνιση και λειτουργικότητα |
Σελ. 3 | Τεχνολογία από τους αγώνες, σε αυτοκίνητα δρόμου. |