autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Ευθυγράμμιση: Γιατί πρέπει να γίνεται από τι μας γλυτώνει
2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Ευθυγράμμιση: Γιατί πρέπει να γίνεται από τι μας γλυτώνει

19/11/2024

Αστάθεια και απώλεια κατεύθυνσης «φωνάζουν» για ευθυγράμμιση
Θόρυβοι της ανάρτησης και τρίξιμο κατά στις στροφές μαρτυρούν πρόβλημα
Οι γωνίες Κάμπερ και Toe βοηθούν στην αποσαφήνιση της κατάστασης
Η πιο διαδεδομένη μέθοδος είναι με χρήση ακτινών λέιζερ και το κόστος ξεκινά από τα 20 ευρώ

Η ευθυγράμμιση προκαλεί αστάθεια και μείωση ασφάλειας

Η ευθυγράμμιση - δυστυχώς - δε βρίσκεται ανάμεσα στις προτεραιότητες των περισσότερων οδηγών σε ό,τι έχει να κάνει με τον έλεγχο ρουτίνας, ενώ θα έπρεπε να είναι. Στην καθημερινότητα, οι αναρτήσεις των τροχών έρχονται απέναντι σε αρκετά ισχυρά φορτία όπως λακκούβες, πέτρες και διάφορες άλλες κακοτοπιές που μπορεί να εμφανιστούν στο δρόμο και όπως είναι φυσικό, το αυτοκίνητο δεν είναι σε θέση να απορροφήσει όλες αυτές τις ενέργειες στις οποίες εκτίθεται.

Η ταλαιπωρία στην οποία υπόκεινται τα ελαστικά και οι αναρτήσεις, αποφέρουν ζητήματα όπως η φθορά των ελαστικών, των αμορτισέρ και την απώλεια κατεύθυνσης. Και είναι πολύ εύκολο να γίνει αντιληπτό το πρόβλημα, καθώς προκύπτει αστάθεια. Αν ο οδηγός νιώθει πως «κάτι δεν πάει καλά», μπορεί να το διαπιστώσει αφήνοντας το τιμόνι και να καταλάβει αν πράγματι το αυτοκίνητο «φεύγει» (και προς ποια κατεύθυνση), το οποίο θα σημάνει τη ραγδαία μείωση της ασφάλειας των επιβατών αυτοκινήτου.

Θόρυβοι της ανάρτησης και τρίξιμο κατά στις στροφές μαρτυρούν πρόβλημα

Η απουσία ευθυγράμμισης αποφέρει παρενέργειες και όχι αποκλειστικά στους τροχούς του αυτοκινήτου. Η φθορά που προκύπτει είναι ανομοιόμορφη, επηρεάζοντας τα πέλματα των ελαστικών και έχοντας ως συνέπεια την αύξηση του θορύβου κύλισης. Με την επιφάνεια επαφής να μην είναι η καλύτερη δυνατή, η απόσταση πέδησης αυξάνεται, ενώ καταστρέφονται και τα ελατήρια, η ανάρτηση και τα αμορτισέρ. Αντίστοιχα, εντός της… ζώνης του κινδύνου βρίσκονται και τα συστήματα υποβοήθησης, τα οποία είναι βαθμονομημένα σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του πλαισίου. Εάν οι παράμετροι αλλάξουν, οι βοηθοί δεν θα μπορούν να εκτελούν σωστά τη δουλειά τους.

Η αστάθεια, το στραβό τιμόνι, οι έντονοι θόρυβοι της ανάρτησης καθώς και η παραγωγή έντονων ήχων που θυμίζουν τρίξιμο κατά την στροφή, μπορεί να μαρτυρούν πρόβλημα στην ευθυγράμμιση. Ακόμη, ο έλεγχος των ελαστικών πρέπει να γίνεται τουλάχιστον δύο φορές ετησίως και στοιχεία όπως η άνιση φθορά τους, θα μπορέσουν να βοηθήσουν τον ιδιοκτήτη ενός μοντέλου να αντιληφθεί την ύπαρξη προβλήματος ή όχι. Τέλος, η ευθυγράμμιση πρέπει να γίνει και μετά από διαδικασίες όπως η αλλαγή ψαλιδιών, επισκευή στο σύστημα διεύθυνσης, στις κεφαλές, ακόμη κατά την τοποθέτηση διαφορετικών ελαστικών ή και ζαντών.

Οι γωνίες Κάμπερ και Toe βοηθούν στην αποσαφήνιση της κατάστασης

Για να αποσαφηνιστεί πως ένα αυτοκίνητο μπορεί να κατευθυνθεί με ακρίβεια, οι τροχοί πρέπει να είναι τόσο όσο το δυνατόν πιο κάθετοι στο δρόμο, όσο και ευθυγραμμισμένοι παράλληλα μεταξύ τους. Η γωνία που σχηματίζει ο τροχός σχετικά με την κατακόρυφη ευθεία ονομάζεται «γωνία Κάμπερ» (Camber). Εάν το ελαστικό πατά στο έδαφος με το εξωτερικό του πέλμα, η γωνία ονομάζεται θετική, ενώ αν το εσωτερικό μέρος του πέλματος ακουμπά το οδόστρωμα, αναφερόμαστε σε αρνητική γωνία. Οι κατασκευαστές επιλέγουν κυρίως τη μηδενική γωνία Κάμπερ, ώστε να προκύπτει η ομοιόμορφη φθορά του ελαστικού κατά την τριβή.

Ακόμη, υπάρχει η «γωνία Toe». Eίναι γωνία που προκύπτει όταν συγκλίνουν οι δύο μπροστινοί ή πίσω τροχοί προς τα έξω (Toe-out) ή προς τα μέσα (Toe-in). Αμφότερες οι περιπτώσεις μετριούνται σε χιλιοστά και μοίρες. Αν η τροχιά δεν είναι ευθυγραμμισμένη σε μια από τις δύο πλευρές, τότε επηρεάζεται η κίνηση ενός αυτοκινήτου, με συνέπεια αυτό να κατευθύνεται είτε προς τα αριστερά, είτε προς τα δεξιά. Αντίστοιχα, θα υπάρχουν διαφορές και στο πως αποκρίνεται στις στροφές.

Η πιο διαδεδομένη μέθοδος είναι με χρήση ακτινών λέιζερ και το κόστος ξεκινά από τα 20 ευρώ

Η ευθυγράμμιση μπορεί να γίνει σε όσα συνεργεία διαθέτουν τα απαραίτητα μηχανήματα, όπως το συγκλισιόμετρο (ελέγχει την ικανότητα του οχήματος να διατηρεί ευθύγραμμη πορεία). Τεχνικές όπως η ευθυγράμμιση με τη βοήθεια των καθρεπτών δεν είναι οι ιδανικότερες, ειδικά στα σύγχρονα μοντέλα, για τα οποία προτιμάται η ηλεκτρονική διαδικασία. Η πιο διαδεδομένη μέθοδος είναι μέσω της χρήσης ακτίνων λέιζερ, εξακριβώνοντας το μέγεθος σύγκλισης κι απόκλισης ενός οχήματος. Οι αισθητήρες τοποθετούνται σε κάθε τροχό του αυτοκινήτου, συγχρονίζοντας τη θέση τους. Τα αποτελέσματα και οι τιμές απεικονίζονται στον υπολογιστή του συνεργείου και συγκρίνονται ως προς τους στόχους.
 
Η άλλη μέθοδος, λιγότερο διαδεδομένη, αφορά την τοποθέτηση ανακλαστήρων με μικρές κουκκίδες στους τροχούς, η θέση τους καταγράφεται από μια κάμερα και μετατρέπεται σε ένα μοντέλο τριών διαστάσεων. Η τρισδιάστατη αυτή ευθυγράμμιση είναι μια ταχύτερη μέθοδος και λιγότερο περίπλοκη, ενώ διαρκεί μόλις λίγα λεπτά.

Αναφορικά με το κόστος της διαδικασίας, αυτό ξεκινά κατά προσέγγιση από τα 20-25 ευρώ ανά συνεργείο (και αν θέλετε να συνδυάσετε την ευθυγράμμιση με τη ζυγοστάθμιση, η τελική τιμή αυξάνεται κατά 20-25 ευρώ). Τώρα, σαφώς και υπάρχουν παράγοντες οι οποίοι παίζουν το δικό τους ρόλο στο οικονομικό σκέλος, όπως η πολιτική του κάθε επαγγελματία (αν χρεώνει παραπάνω ή λιγότερο, αν ξεχωρίζει τα μοντέλα μεταξύ SUV, μικρών, μεσαίων κ.ο.κ.), καθώς και αν διαπιστωθούν περαιτέρω προβλήματα στα ελαστικά ή τα ρουλεμάν.

Όσον αφορά τα της διάρκειας, ο έλεγχος και η ρύθμιση της ευθυγράμμισης μπορούν να φτάσουν έως και τις 2 ώρες. Βέβαια, όπως και το κόστος, ο χρόνος αυτός μπορεί να αναπροσαρμοστεί, σύμφωνα με τις ανάγκες και το μέγεθος του αυτοκινήτου που υπόκειται στη διαδικασία (όπως για παράδειγμα η βαθμονόμηση των αισθητήρων και των καμερών σε όσα μοντέλα διαθέτουν σύστημα υποβοήθησης).

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε

Σχετικες επιχειρησεις