Κινητήρας εσωτερικής καύσης χωρίς λίπανση απλά δε μπορεί να υπάρξει.

Λίπανση κινητήρα

Διαβάστηκε από 9866 αναγνώστες - 19/4/2016

Υγρό και παχύρευστο, αυτά από μόνα τους ίσως να αρκούσαν για να περιγράψουμε το λιπαντικό του αυτοκινήτου μας. Αν, όμως, θέλουμε να ξέρουμε ποιο να προτιμήσουμε και γιατί, ή έστω να ξέρουμε γιατί κάποια δοχεία είναι ποιο ακριβά, υπάρχει αυτός ο βασικός οδηγός.

 
 
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: Κινητήρας εσωτερικής καύσης χωρίς λίπανση απλά δε μπορεί να υπάρξει. Όλοι οι κινητήρες, είτε είναι βενζίνης, είτε πετρελαίου, είτε ακόμα και υβριδικοί κάθε μορφής, είναι κατασκευασμένοι από μεταλλικά μηχανικά μέρη που κινούνται με ιδιαίτερα υψηλές ταχύτητες. Χωρίς μιας κάποιας μορφής λίπανση, είτε δε θα ξεκινούσαν ποτέ να κινούνται, είτε θα υπερθερμαίνονταν και θα μετατρέπονταν σε μια όχι ιδιαίτερα άμορφη, αλλά σίγουρα άχρηστη μάζα μετάλλου μετά από μερικές περιστροφές.

Για να μη γίνει αυτό και να μπορεί η κίνηση του δεξιού μας ποδιού να μετατραπεί σε πρόσθια κίνηση, όλα τα μηχανικά μέρη είναι καλυμμένα από ένα λεπτό φιλμ λαδιού, που αναλαμβάνει χρέη διαμεσολαβητή επιτρέποντας στη βελόνα του στροφόμετρου να φλερτάρει με το κόκκινο όσο συχνά θέλουμε.

Αυτό από μόνο του θα αρκούσε για να μας δώσει να καταλάβουμε και να εκτιμήσουμε τη σημασία του σωστού λιπαντικού, αλλά ο ρόλος του στον κινητήρα μας είναι αρκετά πιο πολυδιάστατος. Έτσι, πέρα από το ότι επιτρέπει στον κινητήρα να λειτουργήσει, μειώνει το θόρυβό του, καθαρίζει τα κατάλοιπα της καύσης από τους κυλίνδρους και τα κατάλοιπα της τριβής από όλο τον κινητήρα, ενώ συμμετέχει τα μέγιστα στην απαγωγή της θερμοκρασίας. Ας μην ξεχνάμε ότι μέχρι και πριν μερικά χρόνια, οι εξακύλινδροι Boxer που κινούσαν τις Porsche ήταν... ελαιόψυκτοι, χωρίς ψυγείο νερού ούτε για δείγμα.

Όπως είναι φυσικό με ένα τέτοιο εύρος απαιτήσεων πριν καν υπολογίσουμε προδιαγραφές καυσαερίου και υλικών που ολοένα και αυξάνονται, η ζωή των λιπαντικών αν και μεγαλύτερη απ ότι στο παρελθόν, είναι πεπερασμένη. Τα φίλτρα λαδιού συγκρατούν τα μικροσωματίδια και τα κατάλοιπα αλλά σιγά σιγά φράζουν, ενώ και το ίδιο το λάδι σπάει και μαυρίζει από την καταπόνηση και τις μεγάλες εναλλαγές θερμοκρασίας. Και μετά αλλάζουμε λάδια και φίλτρο και ο κύκλος ξεκινάει πάλι από την αρχή. Μήπως όμως αυτή τη φορά πρέπει να επιλέξουμε διαφορετικό τύπο λαδιού για καλύτερη απόδοση και αντοχή; Για να δούμε.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Tags: PORSCHE

Σχετικες Ειδησεις