Μικρά SUV | Μικρά | Οικογενειακά SUV | Premium | Electric
Έμεινα στο δρόμο με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τι κάνω;
5 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Έμεινα στο δρόμο με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τι κάνω;

Διαβάστηκε από 1184 αναγνώστες - 26/1/2022
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν βγάζουν πολλές ζημιές, και ο κύριος λόγος που θα ακινητοποιηθούν είναι η ξεφόρτιστη μπαταρία. Τι κάνουμε σε αυτή την περίπτωση; Μπορούμε να το ρυμουλκήσουμε, ή θα γίνει ζημιά; Για τα κινητά έχουμε Power Banks, υπάρχει κάτι αντίστοιχο; Ακολουθούν όλες οι απαντήσεις!

Τη χρονιά που πέρασε, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων πήραν την ανιούσα, ενώ σίγουρα έχουμε παρατηρήσει όλο και περισσότερα ηλεκτροκίνητα στο δρόμο. Η συγκεκριμένη τεχνολογία όμως είναι σχετικά άγνωστη, και πολλοί έχουν ερωτήσεις που αφορούν τα θέματα αξιοπιστίας. Μία από τις πιο συχνές ερωτήσεις είναι «τι θα κάνω αν μείνω από μπαταρία στην άκρη του δρόμου;».

Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το »


Στα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες, η λύση είναι απλή: Πηγαίνεις στο κοντινότερο πρατήριο, γεμίζεις ένα μπιτόνι και συμπληρώσεις όσα καύσιμα χρειάζονται για να φτάσεις οδικώς ξανά στο βενζινάδικο. Με τα ηλεκτρικά τι γίνεται; Οι σταθμοί φόρτισης δεν είναι σε καμία περίπτωση τόσο πολλοί όσο τα πρατήρια καυσίμων, αλλά, ακόμα και αν ήταν, δεν γίνεται να πάρεις ρεύμα σε μπιτόνι... Αναλύουμε τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνεις αν έχεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο και πάθεις βλάβη, ή απλά αν μείνεις από ενέργεια.
 

Οι κύριες βλάβες των ηλεκτρικών οχημάτων αφορούν τη μικρή μπαταρία 12V

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αποδειχθεί μέχρι στιγμής ιδιαίτερα αξιόπιστα. Το 2021 η γερμανική ADAC (αντίστοιχη της δικής μας ΕΛΠΑ) εισήγαγε ξεχωριστούς τομείς αξιολόγησης όσον αφορά τις βλάβες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Οι ζημιές που αφορούσαν τον τομέα της ειδικής τεχνολογίας, όπως μπαταρίες, ηλεκτρομοτέρ και σύστημα φόρτισης, αποτελούσαν το 4,4% των συνολικών βλαβών. Παρόλα αυτά, η μικρότερη μπαταρία 12V που είναι τοποθετημένη στο αυτοκίνητο ήταν υπεύθυνη για το 54% των ζημιών στα συγκεκριμένα οχήματα. Συγκριτικά, η αντίστοιχη μπαταρία που υπάρχει στα μοντέλα με θερμικούς κινητήρες ευθυνόταν για το 46% των βλαβών των συμβατικών οχημάτων.

Τα πορτοκαλί καλώδια κάτω από το καπό έχουν υψηλή τάση

Πολλές είναι οι περιπτώσεις όπου ένα όχημα με «κανονικό» κινητήρα παρουσίασε κάποια βλάβη, η οποία επιδιορθώθηκε, έστω και πρόχειρα, από τον οδηγό, ούτως ώστε να μπορέσει να συνεχίσει μέχρι να φτάσει στον προορισμό του. Όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι θέμα ασφάλειας να αφήσουμε τις επισκευές για κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο. Σε καμία των περιπτώσεων δεν πρέπει να «πειράξουμε» τα πορτοκαλί καλώδια που είναι κάτω από το καπό, καθότι μέσα από αυτά περνά ρεύμα υψηλής τάσης. Αν δεν είμαστε έμπειροι και δεν ξέρουμε με απόλυτη σιγουριά τι κάνουμε, πρέπει να καλέσουμε οδική βοήθεια, ενώ παράλληλα θα πρέπει να δώσουμε σαφείς οδηγίες σε σε τυχόν περαστικούς που θα θέλουν να βοηθήσουν, έτσι ώστε να αποφευχθεί κάποιος τραυματισμός.

Συνήθως οι εταιρείες παρέχουν εγγυήσεις, στο πλαίσιο της ηλεκτροκινητικότητας. Το αυτοκίνητο θα μεταφερθεί σε κάποια αντιπροσωπεία ή εξουσιοδοτημένο συνεργάτη, προκειμένου να επισκευαστεί, ή ακόμα και σε κάποιο σταθμό φόρτισης, αν το πρόβλημα είναι απλώς μία άδεια μπαταρία.

Θα γίνει ζημιά στον εγκέφαλο αν ρυμουλκήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θέλει φόρτωση σε πλατφόρμα

Θα γίνει ζημιά στον εγκέφαλο αν ρυμουλκήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θέλει φόρτωση σε πλατφόρμα

Συνήθως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν πρέπει να ρυμουλκηθούν, απλά με το να επιλέξουμε τη Νεκρά στο κιβώτιο και να λύσουμε το χειρόφρενο. Ο λόγος είναι ο εξής: Συνήθως, η ενέργεια παράγεται στον ηλεκτρικό κινητήρα, μέσω τουλάχιστον του ενός άξονα. Αν ο άξονας γυρνά με το αυτοκίνητο «σβηστό», τότε η παράγεται ενέργεια που ρέει στον ηλεκτρικό κινητήρα χωρίς να είναι ενεργοποιημένος ο εγκέφαλος του οχήματος. Οι υψηλές επαγωγικές τάσεις που μπορεί να προκύψουν θα βλάψουν τον εγκέφαλο και το σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης του αυτοκινήτου.
Επομένως, αντί να ρυμουλκηθεί, το ηλεκτρικό όχημα πρέπει να φορτωθεί σε πλατφόρμα.

Από την άλλη πλευρά, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θεωρητικά μπορεί να ρυμουλκήσει ένα άλλο με συμβατικό κινητήρα, αλλά στην ουσία θα μειωθεί κατακόρυφα η αυτονομία του. Αυτός είναι και ο λόγος που σπάνια θα δούμε ηλεκτρικό αυτοκίνητο με κοτσαδόρο: Ακόμα και αν ρυμουλκούμε ένα ελαφρύ τρέιλερ, η εμβέλεια της μπαταρίας μπορεί να μειωθεί έως και 70%. Καταλαβαίνουμε λοιπόν, πως ακόμα και ένα πλήρως φορτισμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα διανύσει λίγα χιλιόμετρα ρυμουλκώντας ένα όχημα με βάρος πάνω από 1 τόνο, πριν μείνει από μπαταρία.
 

Προσοχή στην εμβέλεια, το καλοριφέρ μπορεί να τη μειώσει στα μισά!

Καταρχάς, ο καλύτερος τρόπος για να μην μείνουμε με ξεφόρτιστη μπαταρία είναι να παρακολουθούμε την εμβέλεια που αναγράφεται στον πίνακα οργάνων, η οποία δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Καταναλωτές ρεύματος όπως το καλοριφέρ συμβάλλουν στην γρήγορη πτώση της αυτονομίας, που μπορεί να είναι από 33% για όσα μοντέλα είναι εφοδιασμένα με αντλία θερμότητας, έως και 50% για όσα αυτοκίνητα δεν έχουν αντλία και χρησιμοποιούν ηλεκτρική αντίσταση.
Για αυτό το λόγο, πρέπει να παρατηρούμε συχνά τα χιλιόμετρα αυτονομίας που αναγράφονται στο καντράν, και αν χρειαστεί, να κάνουμε μία παράκαμψη μέχρι τον πλησιέστερο σταθμό φόρτισης.

Κινητή φόρτιση: Θα έρχονται να σου φορτίσουν το αυτοκίνητο εκεί που είσαι

Κινητή φόρτιση: Θα έρχονται να σου φορτίσουν το αυτοκίνητο εκεί που είσαι

Στο απευχές σενάριο που κάποιος ξεμείνει από ρεύμα, θα πρέπει να φορτώσει το αυτοκίνητο στην οδική βοήθεια και να το μεταφέρει μέχρι τον πλησιέστερο σταθμό φόρτισης. Δεν είναι αυτή η μόνη λύση όμως, αφού στο εξωτερικό υπάρχουν υπηρεσίες κινητής φόρτισης, που αναμένονται να κάνουν σύντομα την εμφάνισή τους και στη χώρα μας.

Στη Γερμανία, η Hyundai σε συνεργασία με την ADAC Service GmbH (που διαφέρει από την οδική βοήθεια της ADAC) δοκιμάζει από το 2019 ένα κινητό σύστημα έκτακτης φόρτισης στο Αμβούργο και το Duisburg, με τεχνολογία V2V Charging (Vehicle 2 Vehicle, ή «όχημα-σε-όχημα»). Ένα αμιγώς ηλεκτρικό Hyundai Ioniq σπεύει στο ξεφόρτιστο όχημα, και το φορτίζει χρησιμοποιώντας ενέργεια από τη δική του μπαταρία, με συνεχές ρεύμα (DC-DC) και ένα βύσμα CCS (Combined Charging System) που είναι από τα πιο συνηθισμένα.
Το Hyundai έχει έξοδο ρεύματος 22kW, και μέσα σε 15 λεπτά προσφέρει στο όχημα που έχει ξεμείνει 25 χιλιόμετρα αυτονομίας, αρκετά για να φτάσει στον επόμενο σταθμό φόρτισης στη Γερμανία. Αν η μπαταρία του Ioniq «πέσει» κάτω από το 30%, η διαδικασία σταματά αυτόματα, ούτως ώστε να μην... ξεμείνει και αυτό.



Στη Μ. Βρετανία, η start-up εταιρεία ZipCharge διαθέτει ένα μεγάλο power bank σε μέγεθος βαλίτσας. Αυτό ζυγίζει λιγότερο από 25 κιλά και μπορεί να βρίσκεται στο πορτ-μπαγκάζ για έκτακτη ανάγκη. Με φόρτιση μίας ώρας, το αυτοκίνητο αποκτά αυτονομία περίπου 65 χιλιόμετρα.
Ο κινητός φορτιστής της ZipCharge αναμένεται να κάνει την άφιξη του στην Ευρώπη μέσα στο έτος, και στη Μ. Βρετανία είναι διαθέσιμος για μίσθωση, με κόστος 57 ευρώ το μήνα, χωρίς να έχει αναφερθεί μέχρι στιγμής τιμή πώλησης.

Έχουν γίνει κι άλλες σκέψεις για αντίστοιχες υπηρεσίες. Στη Στουτγάρδη, μία νέα start-up που ονομάζεται ETree θέλει να διαθέσει μικρά ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες που θα μπορούν να φορτίζουν τα ηλεκτροκίνητα που έχουν ανάγκη. Σε περίπτωση που ο δρόμος είναι στενός, θα μπορούν να σταθμεύσουν ακόμα και στο πεζοδρόμιο, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Η BMW i είχε κάνει μία αντίστοιχη απόπειρα κινητής φόρτισης σε αστικές περιοχές, που ονομαζόταν Mobile Recharger Service. Η υπηρεσία ωστόσο αποσύρθηκε το 2020 λόγω χαμηλής ζήτησης.

Αξίζει να αναφερθεί πως οι συγκεκριμένες υπηρεσίες δεν μπορούν να υποστηρίξουν όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού όσα φορτίζουν μόνο με εναλλασσόμενο ρεύμα (όπως π.χ το Renault Zoe) δεν είναι συμβατά. Μοντέλα όπως το Hyundai Ioniq, το Nissan Leaf και τα Tesla δεν έχουν κανένα πρόβλημα.
 

Έχω ηλεκτρικό όχημα. Μπορώ να δώσω ρεύμα με καλώδια σε συμβατικό αυτοκίνητο;

Αν έχουμε αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης και ξεμείνουμε από μπαταρία, συνήθως χρησιμοποιούμε καλώδια εκκίνησης και ένα δεύτερο αυτοκίνητο, προκειμένου να θέσουμε σε λειτουργία το μοτέρ. Γίνεται το δεύτερο αυτοκίνητο να είναι ηλεκτρικό;
Σύμφωνα με την ADAC γίνεται, αλλά υπό προϋποθέσεις. Ουσιαστικά, η μπαταρία του «βοηθητικού» αυτοκινήτου πρέπει να είναι μεγαλύτερης ή ίσης χωρητικότητας από αυτή του οχήματος που έχει ξεμείνει. Αν γίνει το αντίθετο, υπάρχει κίνδυνος υπερφόρτωσης της μπαταρίας αλλά και των ηλεκτρονικών συστημάτων. Μεγάλο ρόλο παίζουν και τα Ah. Αν αυτά της μπαταρίας του οχήματος που έχει ξεφορτιστεί είναι περισσότερα από αυτά που έχει αυτή το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, τότε ρισκάρουμε να «αδειάσουμε» τη μπαταρία του δεύτερου.

Σίγουρα δεν κάνεις του κεφαλιού σου!!
Κίνδυνος υψηλής τάσης! Μην πειράξεις ΠΟΤΕ τα πορτοκαλί καλώδια κάτω από το καπό!
Μην το ρυμουλκήσεις γιατί μπορεί να κάψεις τον εγκέφαλο, φόρτωσε το σε πλατφόρμα.
Έρχονται και στην Ελλάδα Power Bank, τα οποία τα κουβαλάς στο πορτ-μπαγκάζ και είναι 25 κιλά.
Εσύ θα γυρνούσες με 25 κιλά στο πορτ-μπαγκάζ για να μην μείνεις από ρεύμα;

Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το »

Σχετικες επιχειρησεις