Ελαττωματικά ασύρματα κλειδιά: Αιτίες, συντήρηση, κόστος επισκευής
Αποφύγετε να τα κρεμάτε σε αλυσίδες, προστατέψτε τα από το νερό
EEPROM, ένα τσιπ που κρύβει όλα τα στοιχεία του κλειδιού
Το κλειδί έκτακτης ανάγκης δύσκολα να χρησιμοποιηθεί σε νέα μοντέλα
Κάποιοι κοστολογούν την ολική απώλεια ως και 4.000 ευρώ
Το αυτοκίνητό σας διαθέτει ασύρματο κλειδί και αυτό παρουσίασε κάποια βλάβη ή ελάττωμα; Μην απελπίζεστε, δεν είναι μονόδρομος το να «χρυσοπληρώσετε» την αντικατάστασή τους. Για τις ανάγκες του δικού μας τεστ, χρησιμοποιήσαμε μια ολόχρυση Mercedes-Benz C-Class 15ετίας, η οποία διαθέτει ένα ζεύγος ελαττωματικών κλειδιών: Το ένα έχει ραγίσει στο λαστιχένιο κουμπί, το άλλο έχει σπάσει, ενώ, τα κουμπιά για να «πιάσουν», θέλουν να τα πιέσετε λίγο παραπάνω. Για να μας βοηθήσει στο πείραμα ήρθε ο ειδικός στα θέματα κλειδιών αυτοκινήτου, Sidar Isik, πτυχιούχος επιχειρηματικής πληροφορικής και ιδιοκτήτης επιχείρησης στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας. «Κάποιοι κατασκευαστές ζητούν από 400 ευρώ, ενώ σε περίπτωση ολικής απώλειας, το κόστος μπορεί να φτάσει ακόμη και στα 4.000 ευρώ».
Αποφύγετε να τα κρεμάτε σε αλυσίδες, προστατέψτε τα από το νερό
Είναι πολλές και ποικίλες οι μορφές ζημιών που μπορεί να υπάρξουν σε ένα κλειδί. Τα πτυσσόμενα κλειδιά μπορεί να σπάσουν, τα λαστιχένια κουμπιά μπορεί να ραγίσουν έως και σπάσουν, όλα μπορούν να προκληθούν με ένα απλό πέσιμο. Πώς όμως μπορούμε να προστατεύσουμε τα κλειδιά μας; Ένας εκ των υπαλλήλων του Isik, μας έδωσε κάποιες χρήσιμες συμβουλές: «Φροντίστε με σεβασμό και προσοχή τα κλειδιά σας για να μακροημερεύσουν. Μην τα βάζετε σε αλυσίδες ή κρεμαστά που περιέχουν και τα κλειδιά του σπιτιού σας, καθώς, όχι μόνο χτυπιούνται συνεχώς, μα πιέζονται και από το βάρος, το οποίο σπάει την ένωση, ειδικά στα πτυσσόμενα κλειδιά. To ίδιο ισχύει και για τα κλειδιά της μίζας».
Όπως μας λέει ο Isik, η πλειοψηφία της πελατείας του, είχε ήδη επέμβει - αποτυχημένα - στα κλειδιά με σκοπό την επισκευή τους, καταστρέφοντας το κέλυφος του κλειδιού και κατά συνέπεια τον αναμεταδότη τους, ο οποίος βρίσκεται εκεί. Στο μεταξύ, στον έλεγχο των δικών μας κλειδιών, ο Isik φαίνεται να εντόπισε την λύση: «Υποψιάζομαι ότι είτε πλύθηκε, είτε δέχθηκε μπόλικο υγρό. Όταν συμβαίνει αυτό, θα πρέπει να αφαιρέσετε τις μπαταρίες άμεσα, ώστε να μην τη διαπεράσει τάση και να περιοριστεί η ζημιά έως ότου τουλάχιστον εμφανιστεί. Σε αυτή την περίπτωση, η πλακέτα δεν μπορεί να σωθεί».
«Διαβάζοντας» τις πληροφορίες ενός κλειδιού
EEPROM, ένα τσιπ που κρύβει όλα τα στοιχεία του κλειδιού
Πριν την εκκίνηση της διαδικασίας, ο ειδικός βγάζει ένα παρόμοιο κλειδί από τα μεταχειρισμένα που διαθέτει, το αποσυναρμολογεί, έτσι ώστε να αποκολλήσει από την πλακέτα του ελαττωματικού κλειδιού το λεγόμενο «EEPROM» με τη βοήθεια ενός πιστολιού 400 βαθμών κελσίου. Το EEPROM είναι το τσιπ το οποίο «κρύβεται» πάνω στην πλακέτα, κάτω από το κέλυφος και διατηρεί πληροφορίες για το κλειδί, σαν ένας σκληρός δίσκος. Στη συνέχεια, συγκόλλησε το δίσκο στην πλακέτα του μεταχειρισμένου κλειδιού, τοποθέτησε νέες μπαταρίες και αφού έκανε τις απαραίτητες δοκιμές, βεβαιώθηκε για την ορθή λειτουργία του κλειδιού. Ακόμη, μέσω του υπολογιστή, ο τεχνικός είναι σε θέση να διαβάσει και πληροφορίες όπως το πόσες φορές έχει χρησιμοποιηθεί, καθώς και πόση ζωή έχει μπροστά του ένα κλειδί.
Αν τώρα έχουμε να κάνουμε με περίπτωση στην οποία δεν υφίστανται κάποιο ανταλλακτικό κλειδί, υπάρχει η δυνατότητα κατασκευής ενός νέου. Μέσω ενός υπολογιστή ο οποίος συνδέεται στο αυτοκίνητό σας, διαβάζονται όλα τα απαραίτητα δεδομένα και μεταφέρονται στο νέο κλειδί. Είναι μια λειτουργία η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί σε συγκεκριμένους τεχνικούς, καθώς πρόκειται για ειδική διαδικασία που απαιτεί ειδικό εξοπλισμό και κατάλληλη εκπαίδευση. Σημειώστε ότι σε περίπτωση που χαθεί το ένα κλειδί, θα πρέπει να προχωρήσετε σε άμεση διαγραφή του από την μονάδα ελέγχου, καθώς αν αυτό δε συμβεί και το αυτοκίνητο κλαπεί, μπορεί να υπάρξουν προβλήματα με την ασφάλεια. Εν κατακλείδι, οι πρώτες τιμές για το κόστος επισκευής ενός ασύρματου κλειδιού αυτοκινήτου, εκκινούν από τα 80 ευρώ.
Το κλειδί έκτακτης ανάγκης δύσκολα να χρησιμοποιηθεί σε νέα μοντέλα
Σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, υπάρχει και ακόμη ένα σενάριο: Το λεγόμενο «κλειδί έκτακτης ανάγκης», το οποίο σκάβεται με τη βοήθεια της μηχανής φρεζαρίσματος, ένα μηχάνημα το οποίο κατευθύνεται από υπολογιστή. Πρόκειται για μια ολιγόλεπτη διαδικασία, με την ολοκλήρωση της οποίας το κλειδί καθίσταται άμεσα λειτουργικό. Από εκεί και πέρα, χρειάζεται να γνωρίζετε πως όσο νεότερης τεχνολογίας είναι τα αυτοκίνητα, τότε τόσο πιο δύσκολη η συνεισφορά των ειδικών επί των θεμάτων κλειδιών αυτοκινήτου, οι οποίοι δεν αποτελούν μέρος αντιπροσωπείας. Βλέπετε, οι κατασκευαστές όπως η Mercedes στο παράδειγμά μας, αλλά και η Audi ή η BMW, εισάγουν όλο και περισσότερο συστήματα τα οποία καθιστούν αδύνατη την επέμβαση από τρίτους τεχνικούς.