Ηλεκτρικά VS Bενζινοκίνητα: Μια «μάχη» 120+ ετών!
Πριν από 120+ χρόνια, ο κόσμος προτιμούσε ηλεκτρικά! Στις αρχές της δεκαετίας του 1910, τα μοντέλα με θερμικούς κινητήρες ξεκίνησαν να γίνονται πιο δημοφιλή, και από το 1920 τα ηλεκτρικά άρχισαν να παραγκωνίζονται. Ποια ήταν τα αίτια που έκαναν την ηλεκτροκίνηση να χάσει έδαφος;
«Ηλεκτρικό ή βενζινοκίνητο;» Ίδια ερώτηση πριν από 120+ χρόνια!
Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί το μέλλον για τα οχήματα. Ολοένα και περισσότερες εταιρείες ετοιμάζονται για την πλήρη κατάργηση των θερμικών κινητήρων από τη γκάμα τους στην Ευρώπη, ενώ στη χώρα μας οι πωλήσεις των υβριδικών ξεπέρασαν για πρώτη φορά αυτές των diesel, και παράλληλα τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα γίνονται πιο συχνό θέαμα.
Η «μάχη» μεταξύ ρεύματος και βενζίνης μπορεί να φαντάζει ως φαινόμενο της σύγχρονης εποχής, όμως στην πραγματικότητα έχει μια βαθιά προϊστορία, που φτάνει ως τα τέλη του 1800.
Το πρώτο ηλεκτρικό όχημα έκανε την εμφάνισή του κάπου μεταξύ του 1832 με 1839, και ήταν δημιούργημα του Σκωτσέζου Robert Anderson. Αυτό έμοιαζε περισσότερο με άμαξα χωρίς άλογο, είχε μη επαναφορτιζόμενη μπαταρία, και μπορούσε να ταξιδέψει με ταχύτητα 12 χλμ/ώρα.
Τον Απρίλη του 1881 ο Γάλλος Gustave Trouve οδήγησε στους δρόμους του Παρισιού ένα τρίκυκλο που έπαιρνε κίνηση από επαναφορτιζόμενες μπαταρίες μολύβδου-οξέος (αυτές ήταν εφεύρεση ενός άλλου γάλλου, του φυσικού Gaston Plante του 1859).
Το μοντέλο που θεωρείται ευρέως ως το πρώτο «πραγματικό» ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν το Flocken Electrowagen, πνευματικός γόνος του Γερμανού Andreas Flocken, που κατασκευαζόταν από το 1888 έως το 1903.
Αξίζει να αναφέρουμε πως το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο, που χρησιμοποίησε ρεύμα και βενζίνη, ήταν δημιουργία του Ferdinard Porsche και έκανε την εμφάνισή του το 1898.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν πιο ασφαλή από τα πρώτα βενζινοκίνητα
Στα επόμενα χρόνια, τα αυτοκίνητα με μπαταρίες ήταν σε συνεχή άνθιση. Στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη υπήρχαν ηλεκτροκίνητα taxi από το 1897, ενώ το 1899, το πρώτο όχημα που έσπασε το φράγμα των… 100 χλμ/ώρα ήταν ηλεκτρικό. Αυτό ήταν το Βέλγικο «La Jamais Contente (Ποτέ Ικανοποιημένος)» με οδηγό τον Camille Jenatzy, που έπιασε τα 105,9 χλμ/ώρα.
Από τα 4.192 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ το 1899, τα 1.681 έπαιρναν κίνηση από ατμό, τα 1.575 ήταν ηλεκτρικά, και μόλις τα 936 ήταν βενζινοκίνητα. Εκτός από δημοφιλέστερα, τα ηλεκτρικά μοντέλα ήταν και πιο εύκολα στη χρήση. Τα μοτέρ βενζίνης χρειάζονταν μανιβέλα για να εκκινήσουν, κάτι που μας φαίνεται retro σήμερα, αλλά τότε θεωρούταν δύσκολο και απαιτούσε μυϊκή δύναμη. Παράλληλα, η βενζίνη μύριζε, ενώ οι ρύποι ήταν αρκετοί.
Χάρη σε αυτά τα μειονεκτήματα, η οδήγηση ενός θερμικού οχήματος εκείνη την εποχή θεωρούταν ως «αντρικό sport», και τα ηλεκτροκίνητα απέκτησαν την εικόνα «οχημάτων πιο φιλικών στις γυναίκες», μιας και εκκινούσαν εύκολα χωρίς μανιβέλα, ήταν ήσυχα, δεν μύριζαν, δεν είχαν κραδασμούς, δεν απαιτούσαν αλλαγές ταχυτήτων και δεν ήταν αρκετά γρήγορα.
Οι διακρίσεις λόγω φύλου ήταν αρκετές, και στη συνείδηση του κοινού είχε χαραχτεί η άποψη πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι «γυναικεία», και τα βενζινοκίνητα «αντρικά». Για όσους ήθελαν την ευχρηστία του ηλεκτροκίνητου, αλλά επιθυμούσαν μια πιο macho εμφάνιση, υπήρχαν εικονικές γρίλιες που θύμιζαν τα ψυγεία των «κανονικών» κινητήρων, κάτι αντίστοιχο με τις κλειστές «απολήξεις» των εξατμίσεων εν έτει 2023.
Σελ. 2 | Περιορισμένη αυτονομία και ακριβή τιμή: Ίδια προβλήματα και πριν από έναν αιώνα |
Σελ. 3 | Ο Ford με τον Edison προσπάθησαν να εξελίξουν φθηνό ηλεκτροκίνητο το 1914 |
Σελ. 4 | Η ευρεία χρήση της μίζας έδωσε στα θερμικά μοντέλα το προβάδισμα |
Σχολιάστε |