Μικρά SUV | Μικρά | Οικογενειακά SUV | Premium | Electric
Πότε να κάνω τα ελαστικά εμπρός - πίσω;

Πότε να κάνω τα ελαστικά εμπρός - πίσω;

Διαβάστηκε από 2887 αναγνώστες

Ξέρετε ότι οι εταιρείες προτείνουν την εναλλαγή της θέσης των ελαστικών κάθε 10.000 χλμ; Γνωρίζετε με ποιο τρόπο γίνεται; Αναλύουμε παρακάτω τη σωστή διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί, ανάλογα με το που έχει την κίνηση το όχημα.

Αν θέλουμε να κινούμαστε με ασφάλεια, πρέπει τα ελαστικά μας να βρίσκονται σε όσο το δυνατόν σε καλύτερη κατάσταση. Ένας τρόπος να μετριάσουμε, όσο γίνεται, τη φθορά τους, είναι να αλλάζουμε τη θέση που βρίσκονται στο αυτοκίνητο, το γνωστό «εμπρός-πίσω». Είναι η ίδια διαδικασία σε όλα τα οχήματα ή αλλάζει ανάλογα με το αν είναι προσθιοκίνητα, πισωκίνητα ή τετρακίνητα;

Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το »


Τα ελαστικά πρέπει να αλλάζουν εμπρός-πίσω κάθε 10.000 χλμ

Η φθορά των ελαστικών δεν είναι ομοιόμορφη και εξαρτάται από το σημείο που βρίσκεται το κάθε ελαστικό, εμπρός, πίσω, δεξιά ή αριστερά, αφού οι δυνάμεις και οι τριβές που ασκούνται είναι διαφορετικές. Αλλες δυνάμεις δέχονται τα ελαστικά που μεταφέρουν την κίνηση, και άλλες «τρώνε» αυτά του εμπρός άξονα, λόγω των συνεχών εναλλαγών διεύθυνσης. Στην περίπτωση των προσθιοκίνητων μοντέλων μάλιστα, όπου οι μπροστά τροχοί διαχειρίζονται όχι μόνο το τιμόνι αλλά και τη δύναμη του κινητήρα, η φθορά είναι ακόμα μεγαλύτερη. Προκειμένου λοιπόν να υπάρχει μία συνεχής ομοιομορφία στο πέλμα των ελαστικών, αλλά και για να παραταθεί η ζωή τους, πρέπει να εναλλάσσεται η θέση τους κάθε 10.000 χλμ.

Οι τρόποι αλλαγής ανάλογα με το είδος του οχήματος

Οι τρόποι αλλαγής ανάλογα με το είδος του οχήματος
3 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Η διαδικασία δεν είναι ίδια, μιας και αλλάζει ανάλογα με τον άξονα κίνησης που έχει το αυτοκίνητο, το είδος ελαστικού, αλλά και τον τύπο ρεζέρβας που έχουμε. Ας τα δούμε αναλυτικά.


Προσθιοκίνητα: Τα εμπρός πίσω και τα πίσω εμπρός χιαστί

Στην πλειοψηφία των προσθιοκίνητων μοντέλων, τα ελαστικά του εμπρός άξονα πρέπει να μεταφερθούν στον πίσω, χωρίς να αλλάξει η θέση δεξιά ή αριστερά. Αυτά του πίσω άξονα πηγαίνουν στον εμπρός, χιαστί. Με λίγα λόγια, το εμπρός αριστερά πηγαίνει πίσω αριστερά, το εμπρός δεξιά πίσω δεξιά, το πίσω αριστερά πηγαίνει εμπρός δεξιά, και το πίσω δεξιά πηγαίνει εμπρός δεξιά.

Αν η ρεζέρβα έχει κανονική διάσταση και το ελαστικό της είναι ίδιας χρονολογίας και προδιαγραφών με την υπόλοιπη τετράδα, τότε καλό είναι στην αλλαγή να συμπεριλάβουμε και τον 5ο τροχό, έτσι ώστε η φθορά να είναι πάντα ομοιόμορφη και στα 5 ελαστικά. Σε αυτή την περίπτωση, τα πίσω ελαστικά πηγαίνουν χιαστί εμπρός, ο εμπρός αριστερά τροχός πηγαίνει πίσω αριστερά, και η διαφορά βρίσκεται παρακάτω: Ο εμπρός δεξιά τροχός πηγαίνει στο πορτ-μπαγκάζ, και η ρεζέρβα τοποθετείται πλέον πίσω δεξιά.

Στα βαρύτερα προσθιοκίνητα οχήματα, όπως μικρά φορτηγά, η αλλαγή θέσης των ελαστικών γίνεται χιαστί. Εμπρός αριστερά-πίσω δεξιά και εμπρός δεξιά-πίσω αριστερά.


Πισωκίνητα: Τα πίσω εμπρός και τα εμπρός πίσω χιαστί

Στα πισωκίνητα οχήματα, η διαδικασία είναι ουσιαστικά η αντίστροφη: Τα πίσω ελαστικά τοποθετούνται εμπρός και τα εμπρός παίρνουν τη θέση των πίσω, αλλά χιαστί. Δηλαδή, το εμπρός αριστερά πηγαίνει πίσω δεξιά, το εμπρός δεξιά πίσω αριστερά, το πίσω αριστερά εμπρός αριστερά και το πίσω δεξιά εμπρός δεξιά.

Αν η ρεζέρβα είναι «κανονική» και πληροί τις προϋποθέσεις για να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια, όπως αναφέραμε νωρίτερα, τότε η αλλαγή γίνεται ως ακολούθως:
Τα πίσω ελαστικά μεταφέρονται εμπρός, διατηρώντας την ίδια πλευρά τοποθέτησης. Το εμπρός δεξιά τοποθετείται πίσω αριστερά, το εμπρός αριστερά γίνεται η ρεζέρβα, και το 5ο ελαστικό τοποθετείται πίσω δεξιά.




Τετρακίνητα: Όλα χιαστί

Στα οχήματα με κίνηση στους 4 τροχούς η εναλλαγή γίνεται χιαστί. Ο εμπρός αριστερά τροχός ανταλλάσσεται με τον πίσω δεξιά και ο εμπρός δεξιά με τον πίσω αριστερά.
Βέβαια, όλα τα παραπάνω ισχύουν στην περίπτωση που τα 4 ελαστικά έχουν ίδια διάσταση και δεν έχουν δείκτη φοράς.

Αν ο εμπρός και πίσω άξονας έχει τροχούς διαφορετικής διάστασης, όπως συμβαίνει σε αρκετά sport πισωκίνητα μοντέλα (και τα Smart), τότε η εναλλαγή των ελαστικών γίνεται μόνο δεξιά-αριστερά.

Στην περίπτωση που το αυτοκίνητό σας έχει ελαστικά με δείκτη φοράς κίνησης (τα λεγόμενα «κατευθυντικά» λάστιχα, με πέλμα που θυμίζει V), τότε για την χιαστί εναλλαγή απαιτείται το ξεζαντάρισμα του ελαστικού, αφού αλλιώς η φορά τους θα είναι αντίθετη από αυτή που έχει μελετηθεί και θα τα κάνει επικίνδυνα, ειδικά στο βρεγμένο οδόστρωμα.
Αν αποφασίσετε να κάνετε μόνοι σας την εναλλαγή, χωρίς δυνατότητα να βγάλετε το ελαστικό από την ζάντα, τότε οι νέες θέσεις είναι οι ακόλουθες: Εμπρός αριστερά-πίσω αριστερά, εμπρός δεξιά-πίσω δεξιά.

Κάθε 10.000 χλμ πρέπει να αλλάζεις θέση στα ελαστικά!
Στα προσθιοκίνητα τα μπροστά πηγαίνουν πίσω, και τα πίσω εμπρός χιαστί.

Στα πισωκίνητα, τα πίσω πηγαίνουν εμπρός, και τα εμπρός πίσω χιαστί.
Στα τετρακίνητα όλα πηγαίνουν χιαστί!

Προσοχή: Τα ελαστικά με βέλος φοράς θέλουν ξεζαντάρισμα!

Εσείς κάνετε τα ελαστικά σας εμπρός-πίσω, ή απλά τα αλλάζετε όταν φαγωθούν;
 

Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το »

Σχετικες επιχειρησεις