Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos

Όσο μεγαλύτερη η ζάντα, τόσο πιο χαμηλό το προφίλ

13/4/2021

Η επιλογή της αντίστοιχης διάστασης της ζάντας, επηρεάζει τα μέγιστα την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Όσο αυξάνεται η διάμετρος της ζάντας, τόσο πρέπει να περιορίζεται το ύψος του προφίλ του ελαστικού, ώστε να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα η περιφέρεια περιστροφής ολόκληρης της ρόδας. Με λίγα λόγια: όσο μεγαλύτερη η ζάντα, τόσο πιο χαμηλό το προφίλ του ελαστικού. Αυτή η αναλογία είναι καθοριστική για την παροχή άνεσης, αλλά και σπορτίφ οδικής συμπεριφοράς. Είναι χαρακτηριστικό πως στο μοντέλο των δοκιμών μας, μία BMW Σειρά 5, το βαυαρικό εργοστάσιο προτείνει από μόνο του ζάντες... τεσσάρων διαφορετικών διαστάσεων! Φυσικά, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να βρει στο εμπόριο ακόμα περισσότερες προτάσεις, ωστόσο, πρέπει να είναι προσεκτικός και να μην υπερβάλλει. Γιατί, τόσο άνετα και ήσυχα ελαστικά όσο αυτά της πρώτης τοποθέτησης δεν υπάρχουν.

Οι μεγάλοι τροχοί «κρύβουν» αυξημένο κόστος
Το κεφάλαιο των εξόδων μπόρει κάλλιστα να επιφυλάσσει δυσφορία και δυσκολίες, με τους τροχούς μεγάλων διαστάσεων να ανεβάζουν πάντα τον πήχη του κόστους, καθώς π.χ. μόνο η κατανάλωση καυσίμου έχει παρατηρηθεί πως αυξάνεται έως και κατά 1 λίτρο/100 km. Βέβαια, αυτή η κίνηση ίσως και να αξίζει την εμφανισιακή... επέμβαση στο αυτοκίνητο. Ως αντάλλαγμα, μπορούμε να περιμένουμε βελτιωμένη δυναμική οδική συμπεριφορά, πιο άμεση απόκριση του τιμονιού και άφθονη, ανεκτίμητη οδηγική απόλαυση. 

 
Στη δοκιμή της υδρολίσθησης, το σχετικά στενό, βασικό ελαστικό των 17 ιντσών, προσφέρει σαφώς τα μεγαλύτερα αποθέματα ασφαλείας. Το ελαστικό των 21 ιντσών, το οποίο έχει μεγαλύτερο πλάτος κατά 4 εκατοστά, χάνει την επαφή με το δρόμο πολύ νωρίτερα.



Σε ένα φρενάρισμα πανικού στο βρεγμένο από τα 100 km/h, τα ελαστικά των 19 και 20 ιντσών έχουν προβάδισμα. Παραδόξως, το επιπλέον πλάτος δε δίνει σε αυτά των 21 ιντσών ένα πραγματικό πλεονέκτημα. Το βασικό ελαστικό, από την άλλη πλευρά, υστερεί σε απόσταση ακινητοποίησης κατά μισό μήκος του αυτοκινήτου σε σχέση με το κορυφαίο στα φρένα των 19 ιντσών. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο στενότερο πέλμα, αλλά και στο λιγότερο άκαμπτο προφίλ του ελαστικού των 17 ιντσών.



Ακόμα και στο βρεγμένο οδόστρωμα, τα ελαστικά των 20, 18 και 19 ιντσών έχουν ένα σαφές πλεονέκτημα λόγω του μεγαλύτερου πέλματός τους. Το εντυπωσιακών διαστάσεων ελαστικό των 21 ιντσών, από την άλλη πλευρά, υποχρεώνει τον πίσω άξονα να χάνει ξαφνικά την πρόσφυση στις στροφές, κάτι που κοστίζει σε χρόνο και διασφαλίζει ότι οι παλάμες του οδηγού... ιδρώνουν.



Το σκληρό ελαστικό των 21 ιντσών μπορεί να αναδείξει τα πλεονεκτήματά του στην κυκλική διαδρομή σε στεγνή πίστα, αλλά ωθεί την εργοστασιακή ανάρτηση στα όριά της. Τα πράγματα λειτουργούν πιο αρμονικά με τα πιο ισορροπημένα ελαστικά των 19 και 20 ιντσών.



Με το ευρύ πέλμα και το σταθερό προφίλ, το ελαστικό των 21 ιντσών παρέχει στη στεγνή πίστα τις μικρότερες αποστάσεις ακινητοποίησης. Το standard ελαστικό των 225 mm γλιστρά για σχεδόν επιπλέον 2 μέτρα σε περίπτωση φρεναρίσματος «πανικού».



Όσο φαρδύτερο είναι το ελαστικό, τόσο πιο δυνατός είναι ο θόρυβος κύλισης. Κατά τη μέτρηση του θορύβου «περάσματος» με τον κινητήρα απενεργοποιημένο, το standard ελαστικό των 17 ιντσών αποδεικνύεται ότι συγκριτικά είναι ένα φιλικό προς το περιβάλλον προϊόν.



Το χαμηλότερο βάρος του τροχού των 17 ιντσών, το στενότερο πέλμα (αεροδυναμική αντίσταση) και η καλή αντίσταση κύλισης παρέχουν ένα όφελος ως προς την εξοικονόμηση καυσίμου, καθώς τα άλλα φαρδιά ελαστικά χρειάζονται έως και ένα επιπλέον λίτρο. Τα ελαστικά με χαμηλή αντίσταση κύλισης κυλούν πιο εύκολα και συμβάλλουν έτσι στην εξοικονόμηση καυσίμου. Το στενό ελαστικό των 17 ιντσών έχει ένα σαφές πλεονέκτημα εδώ. Πάντως, το φαρδύ προϊόν των 21 ιντσών βρίσκεται στη δεύτερη θέση ακόμη, μπροστά από τους ανταγωνιστές του.
 
Συμπέρασμα
Οπτικά, τα φαρδιά ελαστικά είναι αναμφισβήτητα μια απόλαυση. Αλλά τα φαρδύτερα και μεγαλύτερα... λάστιχα δεν είναι αυτομάτως και καλύτερα. Όσον αφορά την οδική συμπεριφορά και την ασφάλεια, που παρέχουν, η αλλαγή από το αρχικό μέγεθος στο μεγαλύτερο δε θα πρέπει να είναι πολύ μεγάλη.

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει

Σχετικες επιχειρησεις