Ποιοι παράγοντες «φταίνε» που ανεβοκατεβαίνουν οι τιμές των ελαστικών;
Ερευνητές και αναλυτές τονίζουν πως υπάρχουν πολλοί παράγοντες που διαμορφώνουν και επηρεάζουν την αγορά των ελαστικών. Ξέρεις ποιοι είναι αυτοί;
Για να φτιαχτεί ένα ελαστικό χρειάζονται πάνω από 100 μικροσυστατικά
Τα ελαστικά είναι σύνθετα προϊόντα που απαιτούν για την κατασκευή τους, μεγάλο αριθμό μεμονωμένων υλικών - εκτιμάται σε πάνω από 100. Η διεθνής ζήτηση γι αυτά τα υλικά κινείται σε απόλυτη αναλογία με την παραγωγή νέων ελαστικών. Η ανάπτυξη της συνολικής αγοράς (των υλικών κατασκευής ελαστικών) εξαρτάται από τον αριθμό των πωληθέντων οχημάτων, τον αριθμό των ελαστικών που πωλήθηκαν και τον αριθμό των διανυθέντων χιλιομέτρων, ο οποίος με την σειρά του, εξαρτάται από τις τιμές των καυσίμων και την οικονομική δραστηριότητα.
'Αλλοι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τον ζητούμενο όγκο των υλικών περιλαμβάνουν το μέγεθος και το βάρος των ελαστικών που πωλούνται (το οποίο εξαρτάται από τον τύπο και το μέγεθος των οχημάτων που πωλούνται) και το ποσοστό της ανακύκλωσης και της αναγόμωσης που γίνεται στην αγορά.
Υπάρχουν διαθέσιμες πρώτες ύλες και πόσο κοστίζουν;
Οι κατασκευαστές ελαστικών επιδιώκουν να επιτύχουν σημαντική εξοικονόμηση στο κόστος εισαγωγής υλικών. Η επιλογή του καουτσούκ - ειδικά του φυσικού καουτσούκ (NR) έναντι του συνθετικού καουτσούκ (SR), όπως το καουτσούκ ρετερενίου βουταδιενίου (SBR) - είναι ένας τομέας που εξετάζεται & αξιολογείται από τις εταιρείες κατασκευής.
Ιστορικά, το NR ήταν πιο ακριβό από το SR, καθιστώντας το SBR πιο διαδεδομένο σε μίγματα που χρησιμοποιούνται για ελαστικά επιβατικών αυτοκινήτων. Εάν η χαμηλή σχετική τιμή του NR συνεχιστεί, αναμένεται ότι θα συνεχιστεί η επιλογή του NR και περαιτέρω μείωση της χρήσης SR και SBR.
Αυτό με τη σειρά του θα επιβραδύνει την εφαρμογή σχετικών τεχνολογιών χαμηλής αντίστασης κύλισης. Αξίζει να σημειωθεί πως οι διεθνώς χαμηλές τιμές του πετρελαίου «περνούν» στις τιμές SBR, μειώνοντας τη διαφορά τιμών μεταξύ NR και SBR.
Τάσεις σύνθεσης ελαστικών
Οι αλλαγές που έχουμε δει στη σύνθεση των ελαστικών, συμπεριλαμβανομένης της μετάβασης σε ελαστικά ελαφρύτερου βάρους, η χρήση πιο βιώσιμων συστατικών και η ανάκτηση υλικών για παραγωγή από ελαστικά στο τέλος του κύκλου ζωής τους, μειώνουν τη ζήτηση υλικών.
Οι καταναλωτές στην αγορά ελαστικών συνεχίζουν να εστιάζουν περισσότερο στο αρχικό κόστος ενός ελαστικού, παρά στα άλλα χαρακτηριστικά του που θα μπορούσαν να τους εξοικονομήσουν χρήματα μακροπρόθεσμα. Αυτή η τάση περιορίζει την πρόοδο που μπορούν να κάνουν οι προηγμένες τεχνολογίες, όπως η χαμηλή αντίσταση κύλισης στην αγορά αντικατάστασης ελαστικών.
Ταυτόχρονα, οι εκπομπές ρύπων και οι κανονισμοί επισήμανσης (ετικέτα ελαστικών) ευνοούν τη χρήση τεχνολογιών και υλικών χαμηλής αντίστασης κύλισης, συμπεριλαμβανομένων των πυριτικών/σιλανιών υψηλής διασποράς και των ελαστομερών SSBR και BR. Καθώς η σήμανση των ελαστικών επεκτείνεται σε διαφορετικούς τομείς π.χ. οι εκπομπές θορύβου (που αναγράφονται τουλάχιστον στην ετικέτα των ελαστικών που κυκλοφορούν στην ΕΕ), αυτό επηρεάζει και τις επιλογές υλικών.
Τιμές καυσίμων
Μια άλλη σημαντική τάση που επηρεάζει τη χρήση υλικών ελαστικών είναι η τρέχουσα χαμηλή παγκόσμια τιμή καυσίμου. Αν υπάρχουν οι χαμηλές τιμές θα αυξηθούν τα διανυόμενα χιλιόμετρα και θα δημιουργήσουν μία μεγαλύτερη ζήτηση για αντικατάσταση ελαστικών. Από την άλλη οπτική, βέβαια, η ίδια τάση θα μειώσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών για οικονομία καυσίμου υπονομεύοντας οποιοδήποτε κίνητρο για να υιοθετήσουν ελαστικά με χαμηλή αντίσταση κύλιση.
Σχολιάστε |