Αξίζει να αλλάξω τις ζάντες που λέει ο κατασκευαστής;
Διαβάστηκε από 8577 αναγνώστες - 25/9/2023
Ξέρεις ότι αλλάζοντας ζάντες επηρεάζεται σημαντικά και ο τρόπος οδήγησης του αυτοκινήτου σου; Αυτά είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα σε κάθε αλλαγή ζάντας.
17άρες ή 18άρες; Πέλμα ή προφίλ;
Η τοποθέτηση μίας μεγαλύτερη ζάντας στο αυτοκίνητο συνεπάγεται μερικά θετικά, αλλά και ορισμένες αρνητικές συνέπειες. Για παράδειγμα αν επιλέξεις μία μεγαλύτερη διάμετρο (όπως από 17 έως 18 ίντσες), χρειάζεται επίσης να βάλεις ελαστικά που να ταιριάζουν. Αυτά τα ελαστικά χρειάζονται χαμηλότερο προφίλ (ή ύψος πλευρικού τοιχώματος) για να διατηρηθεί το κατάλληλο διάκενο για να μπορούν να αντεπεξέλθουν στα χτυπήματα και τις λακκούβες, γεγονός που κάνει την ανάρτηση να συμπιέζεται πλήρως και να αναπηδά. Εάν η διάμετρος του τροχού αυξηθεί κατά μία ίντσα, το ύψος του ελαστικού θα πρέπει να μειωθεί ανάλογα για να αντισταθμιστεί, ώστε η συνολική διάμετρος να παραμείνει ίδια.
Για παράδειγμα, εάν το αρχικό μέγεθος ελαστικού είναι 215/65R17 και αγοράσετε ζάντες 18 ιντσών, το σωστό ελαστικό για τις μεγαλύτερες ζάντες μπορεί να είναι 225/55R18, με τις διαφορές να είναι η μεγαλύτερη διάμετρος, το φαρδύτερο πέλμα (225 χιλιοστά αντί για 215) και χαμηλότερο προφίλ, 55 αντί για 65. Αυτό σημαίνει ότι το ύψος του πλευρικού τοιχώματος είναι 55 τοις εκατό του πλάτους του πέλματος.
...>>>Συνεχίστε το άρθρο
Μαζί με τη ζάντα, πακέτο και το λάστιχο
Εάν αλλάξεις σε μεγαλύτερους τροχούς χωρίς να υπολογιστεί το ύψος του πλευρικού τοιχώματος, όχι μόνο διατρέχεις κίνδυνο να καταστρέψεις την ανάρτηση, τους τροχούς ή τα ελαστικά, αλλά θα πάρεις λανθασμένες ενδείξεις του ταχύμετρου επειδή οι τροχοί στρίβουν με διαφορετική ταχύτητα από πριν. Συνδυάζοντας ελαστικά χαμηλότερου προφίλ με τροχούς μεγαλύτερης διαμέτρου, οι ενδείξεις του ταχύμετρου και του χιλιομετρητή θα πρέπει να αλλάζουν ελάχιστα, έως καθόλου. Με μεγαλύτερους τροχούς και ελαστικά χαμηλότερου προφίλ - και τα συνακόλουθα μικρότερα πλευρικά τοιχώματα - είναι πιο άκαμπτα και υπάρχει λιγότερο μαξιλάρι αέρα και καουτσούκ από πριν, αυξάνοντας τις πιθανότητες να προκληθεί ζημιά στο ελαστικό, τον τροχό ή και τα δύο από το χτύπημα σε μια μεγάλη λακκούβα.
Ενώ οι ζάντες και τα ελαστικά μεγαλύτερης διαμέτρου θα πρέπει να βελτιώνουν τον χειρισμό και την απόδοση υψηλής ταχύτητας, τα ελαστικά χαμηλότερου προφίλ τείνουν επίσης να έχουν πιο σταθερή οδήγηση και μπορεί να είναι πιο θορυβώδη από τα μικρότερα, τυπικά ελαστικά.
Έχει σημασία το βάρος και τι «παίζει» με την τιμή;
Ορισμένα πιθανά οφέλη απόδοσης μπορεί να αντισταθμιστούν από το πρόσθετο βάρος των μεγαλύτερων ελαστικών και ζαντών. Ένα ελαστικό 18 ιντσών, για παράδειγμα, πιθανότατα θα ζυγίζει τουλάχιστον δύο κιλά περισσότερο από ένα ελαστικό 16 ή 17 ιντσών. Αυτό θα μπορούσε να ισχύει και για μία μεγαλύτερη ζάντα. Συγκεκριμένα, αν είναι φτιαγμένη από ατσάλι ζυγίζει περισσότερο από μία με κράμα αλουμινίου, επομένως ο τελευταία βελτιώνει την απόδοση μειώνοντας το μη αναρτημένο βάρος. Αλλά η αντικατάσταση μιας τυπικής ζάντας αλουμινίου 17 ιντσών με μια ζάντα αλουμινίου 18 ή 19 ιντσών θα προσθέσει βάρος — εκτός εάν είναι ακριβός, ελαφρύς τύπος.
Οι μεγαλύτερες ζάντες κοστίζουν περισσότερα χρήματα. Εάν τις επιλέξεις ως μέρος ενός προαιρετικού πακέτου σε ένα νέο όχημα ή τις αγοράσεις ως βασικό εξοπλισμό σε υψηλότερο επίπεδο εξοπλισμού, το αρχικό κόστος μπορεί να μην είναι τόσο υψηλό. Αλλά όταν πρόκειται για την αντικατάσταση μίας κατεστραμμένης ζάντας ή ελαστικού (ή μόνο των ελαστικών όταν το πέλμα είναι φθαρμένο), το επιπλέον κόστος μπορεί να είναι σημαντικό.
Τι κερδίζω και τι χάνω όταν αλλάζω ζάντες;
Μεγαλύτερες ζάντες = βελτιωμένος χειρισμός και απόδοση
Μαζί με τις ζάντες ΠΡΕΠΕΙ να αλλάξεις και ελαστικά
Ποια η σημασία του βάρους
Πληρώνεις περισσότερα στις aftermarket επιλογές
Μεγαλύτερες ζάντες για καλύτερο χειρισμό ή αυτό που λέει ο κατασκευαστής;