Πνευματικό Vs συμπαγές ελαστικό: Ποιες είναι οι διαφορές τους;
Υπάρχουν πολλές κατηγορίες «διαχωρισμού» των ελαστικών, όμως οι κύριες κατηγορίες τους είναι δύο: α) τα συμπαγή ελαστικά και β) τα πνευματικά ελαστικά. Ξέρεις πού διαφέρουν;
Τα συμπαγή φτιάχνονται από καουτσούκ, τα πνευματικά είναι φουσκωμένα με αέρα
Είναι γνωστά ως λάστιχα με αέρα ή ως φουσκωτά ελαστικά. Ο λόγος για τα πνευματικά ελαστικά, το είδος που είναι ο πιο κοινός τύπος χρησιμοποίησης. Τα βλέπουμε στα οχήματα, όπως επιβατικά αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, ποδήλατα και φορτηγά, και χρησιμοποιούν συμπιεσμένο αέρα, με ή χωρίς σαμπρέλα, προκειμένου να διατηρήσουν το σχήμα τους. Επιπλέον, τα πνευματικά ελαστικά αποτελούνται από διάφορα στρώματα, συμπεριλαμβανομένου του πέλματος, του πλευρικού τοιχώματος και της εσωτερικής επένδυσης.
Στον αντίποδα, τα συμπαγή ελαστικά βασίζονται σε νεότερες τεχνολογίες και δεν χρησιμοποιούν αέρα, καθώς είναι εξ ολοκλήρου κατασκευασμένα από καουτσούκ ή πολυουρεθάνη. Τα συμπαγή χωρίζονται στα εντελώς συμπαγή και στα λεγόμενα tweels, τα οποία εφευρέθηκαν από την Michelin (αν και υπάρχουν πολλές εταιρείας που κατασκευάζουν αντίστοιχο τύπο ελαστικών) και χρησιμοποιούν πέλμα από λάστιχο καθώς και ακτινωτό ή κυψελωτό σύστημα μείωσης κραδασμών από πολυουρεθάνη.
Οι διαφορές πνευματικών και συμπαγών ελαστικών αφορούν:
- την τιμή
- την αντοχή στην φθορά
- την ανθεκτικότητα σε χτυπήματα
- την πρόσφυση/πάτημα
- την οικονομία καυσίμου
- την ταχύτητα
- την ακινησία
Πνευματικά λάστιχα: Ικανότερα να προσαρμοστούν στις διαφορετικές οδηγικές περιστάσεις μιας και απορροφούν τους κραδασμούς
Βασικότερο πλεονέκτημα των πνευματικών ελαστικών είναι η ικανότητά απορρόφησης κραδασμών από το οδόστρωμα. Επίσης, υπερέχουν από τα συμπαγή στο κομμάτι της πρόσφυσης, επειδή είναι πιο μαλακά και εφαρμόζουν καλύτερα στην επιφάνεια που πατάνε. Αυτό βελτιώνει τόσο την οδηγική εμπειρία, όσο και τον χειρισμό του οχήματος.
Παράλληλα, μια από τις βασικές τους πτυχές είναι και η δυνατότητα ρύθμισης της πίεσης του αέρα σύμφωνα με τις απαιτήσεις του οχήματος, τις εκάστοτε οδικές συνθήκες και τις διαφορετικές καιρικές συνθήκες όπως το χιόνι ή η άμμος. Πιο συγκεκριμένα, η υψηλότερη πίεση των ελαστικών μπορεί να βελτιώσει την απόδοση καυσίμου και να μειώσει την αντίσταση κύλισης, ενώ χαμηλότερη πίεση ελαστικών μπορεί να βελτιώσει την πρόσφυση και το κράτημα σε ολισθηρές επιφάνειες.
Βέβαια επειδή τα συμπαγή έχουν μικρότερη τριβή με το έδαφος είναι οικονομικότερα όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου, εξοικονομώντας γύρω στο 10% από την τελική κατανάλωση.
Πιο ακριβά τα συμπαγή, αλλά με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και καλύτερη αντοχή
Τονίσαμε στην αρχή, η τιμή διαφέρει αρκετά ανάμεσα σε συμπαγή και πνευματικά ελαστικά. Μπορεί να βρεις συμπαγή ελαστικά από 20% έως και 100% πιο ακριβά από τα αντίστοιχα πνευματικά. Ωστόσο, η αντοχή στη φυσική φθορά κατά τη χρήση είναι επίσης μία παράμετρος στην οποία οι δύο κατηγορίες διαφέρουν. Σε αυτό το πεδίο, τα συμπαγή ελαστικά υπερτερούν καθώς έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και βγάζουν περισσότερα χιλιόμετρα από τα πνευματικά, λόγω των υλικών και του τρόπου κατασκευής τους. Επιπλέον τα συμπαγή ελαστικά είναι αρκετά πιο ανθεκτικά σε χτυπήματα ή κοψίματα επειδή είναι πιο σκληρά και δεν περιέχουν αέρα προκειμένου να ξεφουσκώσουν αν τρυπήσουν. Τέλος, τα συμπαγή ελαστικά έχουν πολύ καλή αντοχή και στην υπεριώδη ακτινοβολία, γεγονός που τα καθιστά πιο ανθεκτικά στην χρόνια έκθεση στον ήλιο συγκριτικά με τα πνευματικά που μετά από μερικά χρόνια ξεραίνονται και σπάνε.
Τα συμπαγή αντέχουν περισσότερο από ακινησία, τα πνευματικά «βγάζουν» μεγαλύτερες ταχύτητες
Τα αυτοκίνητα που «φορούν» πνευματικά ελαστικά έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες συγκριτικά με τα συμπαγή. Η βασική αιτία είναι ότι τα συμπαγή, λόγω υλικών κατασκευής, δεν μπορούν να αποβάλλουν την θερμότητα που δημιουργείται από την τριβή με αποτέλεσμα να υπερθερμαίνονται αν αναπτύξουν υψηλές ταχύτητες.
Σε περίπτωση «ακινησίας». όμως, τα συμπαγή ελαστικά υπερέχουν καθώς το σχήμα τους δεν μπορεί να αλλοιωθεί και έχουν μεγαλύτερες αντοχές στο βάρος. Αντιθέτως, τα πνευματικά που μείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα αχρησιμοποίητα αρχίζουν να χάνουν αέρα και τότε αρχίζουν και «τσακίζουν», ειδικά στην περίπτωση που το όχημα είναι αρκετά φορτωμένο.
Σχολιάστε |