Σε τι χρησιμεύουν οι κίτρινες & οι κόκκινες βούλες πάνω στα ελαστικά;
Υπάρχει η διάσταση, υπάρχει ο δείκτης φορτίου και ο δείκτης ταχύτητας, υπάρχει ο δείκτης φθοράς (tread wear indicator), υπάρχει η ημερομηνία παραγωγής. Τα ελαστικά έχουν διάφορα στοιχεία που «γράφουν» πάνω αλλά σε τι χρησιμεύουν οι κίτρινες και οι κόκκινες βούλες που βρίσκουμε στα καινούργια μοντέλα;
Οι... χρωματιστές πληροφορίες στα καινούργια ελαστικά
Αν δεν είσαι υπερ-ψαγμένος, σίγουρα θα έχεις αρκετές άγνωστες πληροφορίες για το λάστιχο που «φοράς». Πόσοι πιστεύεις ότι ξέρουν ακριβώς τι είναι οι δείκτες φθοράς των ελαστικών; ΟΚ, μπορείς να... το πιάσεις και να καταλάβεις την αξία των tread wear αλλά βάζουμε στοίχημα ότι οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν για δύο πολύχρωμες βούλες. Μια κίτρινη και μια κόκκινη, που υπάρχουν στο πλαϊνό των νέων ελαστικών. Καταρχάς, να τονίσουμε ότι ένα ελαστικό είναι ουσιαστικά αδύνατον να είναι 100% σωστό, με το ίδιο βάρος και ύψος σε όλη του την επιφάνεια. Για το λόγο αυτό χρειάζονται οι συγκεκριμένες ενδείξεις, ώστε να καθοδηγούν τον «λαστιχά» να τα τοποθετήσει σωστά πάνω στη ζάντα και να κάνει την «τέλεια» ζυγοστάθμιση.
Κόκκινη βούλα: Δείχνει το πιο επίπεδο σημείο του ελαστικού
Εκεί όπου τοποθετείται η κόκκινη βούλα είναι το πιο flat σημείο του ελαστικού. Είναι, δηλαδή το πιο επίπεδο, μιας και είναι σχεδόν αδύνατο το ελαστικό να είναι απόλυτα στρογγυλό. Συνήθως το χαμηλότερο σημείο του ελαστικού τοποθετείται ακριβώς απέναντι από το ψηλότερο σημείο της ζάντας (συνήθως φαίνεται με αυτοκόλλητο ή κάποια εγκοπή). Να πούμε ότι σε περίπτωση που το ελαστικό έχει και τις δύο βούλες (κίτρινη & κόκκινη) τότε η κόκκινη έχει προτεραιότητα και η ζυγοστάθμιση γίνεται με αυτήν ως σημείο αναφοράς.
Κίτρινη βούλα ή αλλιώς το ελαφρύτερο σημείο του ελαστικού
Όσον αφορά την κίτρινη βούλα μιλάμε για το ελαφρύτερο σημείο του ελαστικού. Για αυτό, κιόλας, το ελαστικό τοποθετείται συνήθως με τέτοιο τρόπο ώστε η κίτρινη βούλα να «κάθεται» στο σημείο της ζάντας που βρίσκεται η βαλβίδα, μιας και αυτό είναι το πιο βαρύ της σημείο. Κάπως έτσι ο τεχνίτης που κάνει την τοποθέτηση, περιορίζει τις ανισορροπίες του ζαντολάστιχου, άρα και τα αντίβαρα που θα χρησιμοποιήσει στην ζυγοστάθμιση.