3 φωτογραφίες »

Δοκιμή: Michelin Uptis, τα ελαστικά που δεν κλατάρουν ποτέ

Διαβάστηκε από 1224 αναγνώστες - 6/11/2020

Δοκιμάζουμε την νέα τεχνολογία της Michelin, τα ελαστικά χωρίς πεπιεσμένο αέρα. Πόσο πετυχημένο είναι το φιλόδοξο πείραμα με το συγκεκριμένο είδος ελαστικών;

 
 
Το φιλόδοξο πλάνο της Michelin με την παραγωγή ελαστικών που δεν κλατάρουν-τρυπάνε βρίσκεται σε επεξεργασία. Στόχος της είναι να κυκλοφορήσει στην αγορά τα «Airless Uptis» μέσα στο 2024 δημιουργώντας ένα προϊόν που θα εξασφαλίζει περισσότερη ασφάλεια, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, πιο ήσυχο και πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Η Michelin και η General Motors ισχυρίζονται ότι το μέλλον θα περιστρέφεται γύρω από το συγκεκριμένο είδος με τα «Uptis», των οποίων η συντομογραφία δηλώνει σύστημα ελαστικών ανθεκτικών στα τρυπήματα, σκάσιμο στην προκειμένη περίπτωση.
 
Πώς ωστόσο εφαρμόζεται στην πράξη η τεχνολογία των μελλοντικών αυτών ελαστικών; Ουσιαστικά, συνδυάζει δύο επαναστατικές θεωρίες το project της Michelin. Αρχικά, έχουμε να κάνουμε με ελαστικό το οποίο λειτουργεί χωρίς αέρα. Έπειτα, αντί να έχουμε ζάντες στο εσωτερικό των ελαστικών, θα δημιουργηθεί μία νέα ενιαία μονάδα, το περίφημο «Tweel» (σύντμηση των όρων tire και wheel). Η γαλλική βιομηχανία θέλει με το νέο αυτό ελαστικό να διατηρήσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά στην οδήγηση τα οποία προσφέρει εδώ και δεκαετίες, παράλληλα όμως στοχεύει να αποκτήσει περισσότερο οικολογικό προφίλ. Ενδεικτικά, η Michelin υπόσχεται ότι το νέο προϊόν χρειάζεται λιγότερη πρώτη ύλη, παράγει λιγότερες επιβλαβείς ουσίες και είναι 100% ανακυκλώσιμο.
 
Η συγκεκριμένη καινοτομία είχε εμφανιστεί το 2019, λαμβάνοντας την σχετική διάκριση από την κορυφαία στο είδος της διαδικασία «Χρυσό Τιμόνι», υπό την αιγίδα της Auto Bild. Έναν χρόνο αργότερο γίνεται το test πρωτότυπου των συγκεκριμένων ελαστικών στον δρόμο για να διαπιστωθεί στην πράξη το κατά πόσο δεν κλατάρουν. Πρέπει να τονιστεί, βέβαια, ότι τα «Michelin Uptis» έχουν κάνει τα πρώτα τους ταξίδια με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο Chevrolet Bolt.


 
Στην δοκιμή της Auto Bild η προσομοίωση έγινε με χαμηλές ταχύτητες στα 40-50 χλμ/ώρα, ώστε να υπάρχει πιο ρεαλιστικό και απτό αποτέλεσμα. Σε επίπεδο αίσθησης, δύσκολα μπορούσε κανείς να αντιληφθεί την διαφορά από ένα αυτοκίνητο με τυπικά ελαστικά πεπιεσμένου αέρα. Υπάρχει πάντως έντονη σχέση πρόσφυσης του ελαστικού με τον δρόμο. Η ακρίβεια στην οδήγηση αλλά και η άνεση είναι επίσης σημαντικά πλεονεκτήματα που πρέπει να επισημανθούν.
 
Με την πρωτοβουλία της Michelin να πειραματιστεί με ελαστικά χωρίς πεπιεσμένο αέρα, θα έλεγε κανείς ότι ξεκινά και πάλι από το μηδέν, όσον αφορά τις ρόδες σε ένα αυτοκίνητο. Οι ακτίνες κατασκευάζονται από υαλοβάμβακα ενσωματωμένο σε ρητίνη, υλικό που καθιστά το ελαστικό αρκετά ισχυρό και χωρίς πεπιεσμένο αέρα, ελαφρύ και ευέλικτο όπως εκείνα που χρησιμοποιούνται αυτή την στιγμή στην αγορά. Για να το πετύχει, αυτό το «Uptis» περιορίζει τις ταλαντώσεις που δέχεται και τους κραδασμούς, παράγει τον δικό του ήχο κύλισης και κινείται με άνεση στον δρόμο. Η ανάρτηση του αυτοκινήτου δεν επηρεάζεται από τα ελαστικά χωρίς αέρα, επομένως αφού δεν ελλοχεύει ο κίνδυνος πιθανής φθοράς (σκάσιμο) είναι αχρείαστη για τον οδηγό η ρεζέρβα αλλά και ο γρύλος. Εξοικονομείται δηλαδή πολύτιμος χώρος ενώ ο οδηγός δεν θα έχει το άγχος να τσεκάρει διαρκώς το σύστημα του ελέγχου πίεσης.
 
Τα ελαστικά και οι ζάντες αλουμινίου σχηματίζουν την ενιαία μονάδα «Tweel» μέσα από διαδικασία 3d εκτύπωσης. Η ανταγωνιστική της Michelin, Goodyear, έχει παρουσιάσει τον δικό της τύπο ελαστικού με ελάσματα στο εσωτερικό του (τμήμα μετάλλου με πεπλατυσμένη μορφή ανθεκτικό στην πίεση). Οι Αμερικανοί πηγαίνουν την προσπάθεια κατασκευής ελαστικού χωρίς πεπιεσμένο αέρα ένα βήμα παρακάτω με τα «Aero» το οποίο στο μακρινό μέλλον με τις εντελώς διαφορετικές δυνατότητες θα χρησιμοποιούνται σε αυτόνομα αυτοκίνητα που θα... πετάνε. Εξάλλου, έχουν γίνει σχετικές δοκιμές σε πτήσεις, με το ελαστικό να περιστρέφεται έως και 90 μοίρες, δίκην προπέλας.
 
Συμπέρασμα
Το «Uptis» θα μπορούσε να αντικαταστήσει τους συμβατικούς συνδυασμούς τροχών / ελαστικών μακροπρόθεσμα, ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα όπου κάθε κιλό μετράει,  ο παραμικρός  θόρυβος οδήγησης ακούγεται ενώ η βιωσιμότητα είναι ζήτημα υψίστης σημασίας. Τώρα οι σχεδιαστές του είναι υπό πίεση. Το ελαστικό της Michelin αναμένεται να κυκλοφορήσει στην αγορά από το 2024.
 
 

Σχετικες Ειδησεις