Είναι όλα τα λάστιχα ίδια;
Διαβάστηκε από 12516 αναγνώστες - 5/2/2016
Οι εταιρείες ελαστικών εξελίσσουν συνεχώς τα προϊόντα τους, συμβάλλοντας στην ασφάλεια και την οικονομία των μεταφορών, αλλά και στον περιορισμό της ρύπανσης. Είναι, όμως, όλα τα λάστιχα ίδια; Γνωρίζετε τι αντίκτυπο μπορεί να έχει μια κακή επιλογή;
Όπως στα περισσότερα πράγματα που αφορούν το αυτοκίνητο, έτσι και με τα ελαστικά η εξέλιξη με το πέρασμα των χρόνων είναι αλματώδης. Από το πρώτο ελαστικό που κατασκεύασε το 1845 ο Robert William Thomson, ο χρόνος επέτρεψε την πλήρη εξέλιξη των ελαστικών με πλήθος τεχνολογιών να ενσωματώνονται πάνω τους, με μόνο σκοπό το όφελος του οδηγού, τόσο στον τομέα της ασφάλειας, όσο και της οικονομία καυσίμου.
Πλέον το κύριο μέλημα όλων των μεγάλων κατασκευαστών ελαστικών, είναι πώς θα κάνουν τα ελαστικά τους να δουλεύουν καλύτερα, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Βλέπετε, το μόνο μέσο επαφής που υπάρχει μεταξύ του αυτοκινήτου και του δρόμου είναι ένα μίγμα από διαφορετικές στρώσης γόμας που «ενώνονται» με μεταλλικά σύρματα και συνθέτουν το ελαστικό του αυτοκινήτου.
Αντίσταση κύλισης και οικονομία καυσίμου
Τα δύο μέρη του πέλματος, το εξωτερικό και η βάση, συμπληρώνουν την ισορροπημένη σχεδίαση του μείγματος και διασφαλίζουν το καλό κράτημα στο βρεγμένο δρόμο, προσφέροντας ταυτόχρονα μικρές αποστάσεις φρεναρίσματος και μειωμένη αντίσταση κύλισης. Ειδικά για το τελευταίο, ρόλο παίζει η βάση και το «δέσιμο» του ελαστικού.
Η εξωτερική πλευρά, παρέχει το καλό κράτημα στο βρεγμένο δρόμο και τις μικρές αποστάσεις φρεναρίσματος, ενώ η βάση, στο εσωτερικό, μειώνει την αντίσταση κύλισης. Μαζί επιτυγχάνουν μεγαλύτερη θετική πρόσφυση στο οδόστρωμα και διατήρηση της κινητικής ενέργειας με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να «ρολάρει» πιο άνετα και αποτελεσματικά χωρίς να υπάρχει ανάγκη για διαρκή πίεση του δεξί πετάλ του γκαζιού.
Τα μέρη των ελαστικών
Τα ελαστικά αποτελούνται από το σκελετό, τη ζώνη, τα τοιχώματα και το πέλμα. Ο σκελετός -ή διαφορετικά τα λινά όπως γνωρίζουν οι περισσότεροι- είναι κατασκευασμένος από ίνες χάλυβα ή συνθετικών υλικών που καταλήγουν στην στεφάνη. Ως προς την κατασκευή τώρα, οι ίνες αυτές είναι κάθετες στη φορά κύλισης (radial ελαστικά). Από την άλλη, η ζώνη είναι επίσης κατασκευασμένη από ίνες χάλυβα, ωστόσο όχι κάθετα αλλά υπό γωνία ώστε να συγκρατείται ο σκελετός και να περιορίζεται η παραμόρφωσή του.
Ο σκελετός και η ζώνη καλύπτονται από καουτσούκ και συνθετικό πυρίτιο προκειμένου τα πλαϊνά και το πέλμα να πάρουν την εξωτερική μορφή του ελαστικού. Τα τοιχώματα είναι αυτά που «σηκώνουν» το βάρος του οχήματος και σκοπός τους είναι να μην παραμορφώνονται στις στροφές ώστε να κρατάνε το πέλμα σε επαφή με το δρόμο. Το πέλμα είναι αυτό που έρχεται σε επαφή με το δρόμο και η επιφάνεια του φέρει αυλακώσεις (χάραξη) η οποία είναι πολύ σημαντική και ένα πεδίο συνεχής εξέλιξης των κατασκευαστών ελαστικών.
Τέλος, η γόμα (μαλακή, σκληρή, μείγμα υλικού της) ορίζει σε μεγάλο βαθμό και την συμπεριφορά του ελαστικού. Η μαλακή γόμα προσφέρει καλύτερη συνήθως οδική συμπεριφορά, αλλά έχει μικρότερη διάρκεια ζωής και μικρότερη αντοχή στις καταπονήσεις και την σκληρή χρήση.